Tampere University of Technology

TUTCRIS Research Portal

HKPro3 - Valtion tukemien homekorjaushankkeiden arviointi: Jatkotutkimus

Research output: Book/ReportCommissioned reportProfessional

Standard

HKPro3 - Valtion tukemien homekorjaushankkeiden arviointi : Jatkotutkimus. / Marttila, Tero; Annila, Petri; Kero, Paavo; Suonketo, Jommi; Heino, Satu; Pentti, Matti.

Tampereen teknillinen yliopisto, rakennustekniikan laitos, rakennustekniikka, 2015. 68 p. (Tampereen teknillinen yliopisto. Rakennustekniikan laitos. Rakennetekniikka;Tutkimusraportti; Vol. 163).

Research output: Book/ReportCommissioned reportProfessional

Harvard

Marttila, T, Annila, P, Kero, P, Suonketo, J, Heino, S & Pentti, M 2015, HKPro3 - Valtion tukemien homekorjaushankkeiden arviointi: Jatkotutkimus. Tampereen teknillinen yliopisto. Rakennustekniikan laitos. Rakennetekniikka;Tutkimusraportti, vol. 163, Tampereen teknillinen yliopisto, rakennustekniikan laitos, rakennustekniikka.

APA

Marttila, T., Annila, P., Kero, P., Suonketo, J., Heino, S., & Pentti, M. (2015). HKPro3 - Valtion tukemien homekorjaushankkeiden arviointi: Jatkotutkimus. (Tampereen teknillinen yliopisto. Rakennustekniikan laitos. Rakennetekniikka;Tutkimusraportti; Vol. 163). Tampereen teknillinen yliopisto, rakennustekniikan laitos, rakennustekniikka.

Vancouver

Marttila T, Annila P, Kero P, Suonketo J, Heino S, Pentti M. HKPro3 - Valtion tukemien homekorjaushankkeiden arviointi: Jatkotutkimus. Tampereen teknillinen yliopisto, rakennustekniikan laitos, rakennustekniikka, 2015. 68 p. (Tampereen teknillinen yliopisto. Rakennustekniikan laitos. Rakennetekniikka;Tutkimusraportti).

Author

Marttila, Tero ; Annila, Petri ; Kero, Paavo ; Suonketo, Jommi ; Heino, Satu ; Pentti, Matti. / HKPro3 - Valtion tukemien homekorjaushankkeiden arviointi : Jatkotutkimus. Tampereen teknillinen yliopisto, rakennustekniikan laitos, rakennustekniikka, 2015. 68 p. (Tampereen teknillinen yliopisto. Rakennustekniikan laitos. Rakennetekniikka;Tutkimusraportti).

Bibtex - Download

@book{3212d3c51c7549aa957cc2291895d86f,
title = "HKPro3 - Valtion tukemien homekorjaushankkeiden arviointi: Jatkotutkimus",
abstract = "Valtioneuvoston vuoden 2013 kolmannen lis{\"a}talousarvion m{\"a}{\"a}r{\"a}rahasta tuettujen sis{\"a}ilma- ja kosteusvauriohankkeiden valtionavustusten my{\"o}nt{\"a}misest{\"a}, maksamisesta ja k{\"a}yt{\"o}st{\"a} s{\"a}{\"a}dettiin Valtioneuvoston asetuksilla 875/2013 ja 1099/2013. Ehdoilla ja niit{\"a} koskevilla ohjeilla pyrittiin varmentamaan hankkeen toteutuksen laatu siten, ett{\"a} korjauksilla tai niit{\"a} korvaavalla uudisrakentamisella saadaan poistettua kaikki kohteen sis{\"a}ilmaongelmat ja estetty{\"a} niiden uusiutuminen. Keskeisimm{\"a}t vaatimukset ja uudistukset valtionavustusmenettelyyn olivat:a) Hakemukseen liitetty rakennusterveysasiantuntijan tai muun vastaavan p{\"a}tevyyden omaavan asiantuntijan lausunto rakennuksen kunnosta ja tehdyist{\"a} tutkimuksista sek{\"a} sis{\"a}ilmaongelman tai kosteusvaurion merkityksest{\"a} rakennuksen k{\"a}ytt{\"a}jille.b) Aloitusilmoitukseen liitetty ulkopuolisen asiantuntijan lausunto korjaussuunnitelmista ja lausunnonantajan vakuutus puolueettomuudestaan ja riippumattomuudestaan.Vaaditut lausunnot pohjautuvat vuoden 2012 lis{\"a}talousarvion valtionavustuksia jaettaessa kokeiltuun asiantuntijamenettelyyn, jossa ennalta nimetty arviointiryhm{\"a} k{\"a}vi l{\"a}pi kaikki avustushakemuksen j{\"a}tt{\"a}neet hankkeet. Vuoden 2013 lis{\"a}m{\"a}{\"a}r{\"a}rahaa koskeneessa avustusmenettelyss{\"a} hakijoiden tuli itse hankkia asiantuntijalausunnot, joilla ei kuitenkaan havaittu samanlaista vaikuttavuutta kuin vuoden 2012 menettelyll{\"a}, koska lausuntojen laatu vaihteli eritt{\"a}in paljon. Toisaalta kunnat olivat oppineet parempaa projektinhallintaa jo vuoden 2012 menettelyss{\"a} ja vuoden 2013 lis{\"a}talousarviosta jaettuihin, mutta vuoteen 2014 sijoittunut valtionavustusmenettely tuki samaa kehitysk{\"a}yr{\"a}{\"a} kuntien teknisten virastojen kosteusvauriokorjaamiseen liittyv{\"a}n osaamisen kehitt{\"a}misess{\"a}. Kehityst{\"a} ovat tukeneet my{\"o}s muut hankkeet, mutta yh{\"a} edelleen kehityst{\"a} tulee tukea paitsi rakentamisprojektin hallintaan liittyvill{\"a} toimintamalleilla, my{\"o}s kunnalliseen p{\"a}{\"a}t{\"o}ksentekoon, hankkeiden priorisointiin ja rakennusten yll{\"a}pitoon liittyviss{\"a} asioissa sek{\"a} korjausten todelliseen onnistumiseen ja j{\"a}lkiseuranta-asiakirjoihin paneutuvassa jatkotutkimuksessa.Avustusmenettely niin ik{\"a}{\"a}n kaipaa kehitt{\"a}mist{\"a} ja systematisointia. T{\"a}m{\"a} tutkimus painottui asiakirjojen laadun analysointiin, mutta erityisesti avustusmenettely{\"a} tutkittiin kyselytutkimuksella. T{\"a}ss{\"a} tutkimuksessa analysoitiin avustushakemusten k{\"a}sittely{\"a} ja sen yhdenmukaisuutta eri aluehallintovirastojen v{\"a}lill{\"a}. Hankkeiden k{\"a}sittely poikkesi selv{\"a}sti vuoden 2012 menettelyst{\"a}, mutta tulokset olivat hyvin samankaltaisia. Molemmissa prosesseissa noin puolet hankkeista arvioitiin selv{\"a}sti puutteelliseksi ehtoihin verrattuna. Vuoden 2013 lis{\"a}m{\"a}{\"a}r{\"a}rahaan liittyi tiukemmat ehdot, mutta kaikille ehdot t{\"a}ytt{\"a}ville my{\"o}nnettiin valtionavustus. Molemmat avustusmenettelyt koettiin liian ty{\"o}l{\"a}iksi ja aikatauluiltaan ep{\"a}onnistuneiksi. Tutkimuksen tuloksena tutkimusryhm{\"a} luonnosteli lausuntolomakkeen, jota voidaan hy{\"o}dynt{\"a}{\"a} hankeosapuolien v{\"a}liseen vuorovaikutukseen kaikissa homekorjaushankkeissa, mutta my{\"o}s valtionavustusmenettelyss{\"a} varmentamaan, ett{\"a} kuntotutkimukset, hankesuunnitelma ja korjaussuunnitelmat ovat tekniselt{\"a} sis{\"a}ll{\"o}lt{\"a}{\"a}n riitt{\"a}v{\"a}t, toimivat ja laadukkaat. Tutkimuksen ohessa toteutettiin Satu Heinon diplomity{\"o}, joka julkaistaan vuoden 2016 alussa. Diplomity{\"o}st{\"a} otettiin laadunvarmistusta ja korjaussuunnitelmia koskevia osioita mukaan t{\"a}h{\"a}n loppuraporttiin.",
author = "Tero Marttila and Petri Annila and Paavo Kero and Jommi Suonketo and Satu Heino and Matti Pentti",
note = "pdf ok 11.1.2016 KK",
year = "2015",
language = "Suomi",
series = "Tampereen teknillinen yliopisto. Rakennustekniikan laitos. Rakennetekniikka;Tutkimusraportti",
publisher = "Tampereen teknillinen yliopisto, rakennustekniikan laitos, rakennustekniikka",

}

RIS (suitable for import to EndNote) - Download

TY - BOOK

T1 - HKPro3 - Valtion tukemien homekorjaushankkeiden arviointi

T2 - Jatkotutkimus

AU - Marttila, Tero

AU - Annila, Petri

AU - Kero, Paavo

AU - Suonketo, Jommi

AU - Heino, Satu

AU - Pentti, Matti

N1 - pdf ok 11.1.2016 KK

PY - 2015

Y1 - 2015

N2 - Valtioneuvoston vuoden 2013 kolmannen lisätalousarvion määrärahasta tuettujen sisäilma- ja kosteusvauriohankkeiden valtionavustusten myöntämisestä, maksamisesta ja käytöstä säädettiin Valtioneuvoston asetuksilla 875/2013 ja 1099/2013. Ehdoilla ja niitä koskevilla ohjeilla pyrittiin varmentamaan hankkeen toteutuksen laatu siten, että korjauksilla tai niitä korvaavalla uudisrakentamisella saadaan poistettua kaikki kohteen sisäilmaongelmat ja estettyä niiden uusiutuminen. Keskeisimmät vaatimukset ja uudistukset valtionavustusmenettelyyn olivat:a) Hakemukseen liitetty rakennusterveysasiantuntijan tai muun vastaavan pätevyyden omaavan asiantuntijan lausunto rakennuksen kunnosta ja tehdyistä tutkimuksista sekä sisäilmaongelman tai kosteusvaurion merkityksestä rakennuksen käyttäjille.b) Aloitusilmoitukseen liitetty ulkopuolisen asiantuntijan lausunto korjaussuunnitelmista ja lausunnonantajan vakuutus puolueettomuudestaan ja riippumattomuudestaan.Vaaditut lausunnot pohjautuvat vuoden 2012 lisätalousarvion valtionavustuksia jaettaessa kokeiltuun asiantuntijamenettelyyn, jossa ennalta nimetty arviointiryhmä kävi läpi kaikki avustushakemuksen jättäneet hankkeet. Vuoden 2013 lisämäärärahaa koskeneessa avustusmenettelyssä hakijoiden tuli itse hankkia asiantuntijalausunnot, joilla ei kuitenkaan havaittu samanlaista vaikuttavuutta kuin vuoden 2012 menettelyllä, koska lausuntojen laatu vaihteli erittäin paljon. Toisaalta kunnat olivat oppineet parempaa projektinhallintaa jo vuoden 2012 menettelyssä ja vuoden 2013 lisätalousarviosta jaettuihin, mutta vuoteen 2014 sijoittunut valtionavustusmenettely tuki samaa kehityskäyrää kuntien teknisten virastojen kosteusvauriokorjaamiseen liittyvän osaamisen kehittämisessä. Kehitystä ovat tukeneet myös muut hankkeet, mutta yhä edelleen kehitystä tulee tukea paitsi rakentamisprojektin hallintaan liittyvillä toimintamalleilla, myös kunnalliseen päätöksentekoon, hankkeiden priorisointiin ja rakennusten ylläpitoon liittyvissä asioissa sekä korjausten todelliseen onnistumiseen ja jälkiseuranta-asiakirjoihin paneutuvassa jatkotutkimuksessa.Avustusmenettely niin ikään kaipaa kehittämistä ja systematisointia. Tämä tutkimus painottui asiakirjojen laadun analysointiin, mutta erityisesti avustusmenettelyä tutkittiin kyselytutkimuksella. Tässä tutkimuksessa analysoitiin avustushakemusten käsittelyä ja sen yhdenmukaisuutta eri aluehallintovirastojen välillä. Hankkeiden käsittely poikkesi selvästi vuoden 2012 menettelystä, mutta tulokset olivat hyvin samankaltaisia. Molemmissa prosesseissa noin puolet hankkeista arvioitiin selvästi puutteelliseksi ehtoihin verrattuna. Vuoden 2013 lisämäärärahaan liittyi tiukemmat ehdot, mutta kaikille ehdot täyttäville myönnettiin valtionavustus. Molemmat avustusmenettelyt koettiin liian työläiksi ja aikatauluiltaan epäonnistuneiksi. Tutkimuksen tuloksena tutkimusryhmä luonnosteli lausuntolomakkeen, jota voidaan hyödyntää hankeosapuolien väliseen vuorovaikutukseen kaikissa homekorjaushankkeissa, mutta myös valtionavustusmenettelyssä varmentamaan, että kuntotutkimukset, hankesuunnitelma ja korjaussuunnitelmat ovat tekniseltä sisällöltään riittävät, toimivat ja laadukkaat. Tutkimuksen ohessa toteutettiin Satu Heinon diplomityö, joka julkaistaan vuoden 2016 alussa. Diplomityöstä otettiin laadunvarmistusta ja korjaussuunnitelmia koskevia osioita mukaan tähän loppuraporttiin.

AB - Valtioneuvoston vuoden 2013 kolmannen lisätalousarvion määrärahasta tuettujen sisäilma- ja kosteusvauriohankkeiden valtionavustusten myöntämisestä, maksamisesta ja käytöstä säädettiin Valtioneuvoston asetuksilla 875/2013 ja 1099/2013. Ehdoilla ja niitä koskevilla ohjeilla pyrittiin varmentamaan hankkeen toteutuksen laatu siten, että korjauksilla tai niitä korvaavalla uudisrakentamisella saadaan poistettua kaikki kohteen sisäilmaongelmat ja estettyä niiden uusiutuminen. Keskeisimmät vaatimukset ja uudistukset valtionavustusmenettelyyn olivat:a) Hakemukseen liitetty rakennusterveysasiantuntijan tai muun vastaavan pätevyyden omaavan asiantuntijan lausunto rakennuksen kunnosta ja tehdyistä tutkimuksista sekä sisäilmaongelman tai kosteusvaurion merkityksestä rakennuksen käyttäjille.b) Aloitusilmoitukseen liitetty ulkopuolisen asiantuntijan lausunto korjaussuunnitelmista ja lausunnonantajan vakuutus puolueettomuudestaan ja riippumattomuudestaan.Vaaditut lausunnot pohjautuvat vuoden 2012 lisätalousarvion valtionavustuksia jaettaessa kokeiltuun asiantuntijamenettelyyn, jossa ennalta nimetty arviointiryhmä kävi läpi kaikki avustushakemuksen jättäneet hankkeet. Vuoden 2013 lisämäärärahaa koskeneessa avustusmenettelyssä hakijoiden tuli itse hankkia asiantuntijalausunnot, joilla ei kuitenkaan havaittu samanlaista vaikuttavuutta kuin vuoden 2012 menettelyllä, koska lausuntojen laatu vaihteli erittäin paljon. Toisaalta kunnat olivat oppineet parempaa projektinhallintaa jo vuoden 2012 menettelyssä ja vuoden 2013 lisätalousarviosta jaettuihin, mutta vuoteen 2014 sijoittunut valtionavustusmenettely tuki samaa kehityskäyrää kuntien teknisten virastojen kosteusvauriokorjaamiseen liittyvän osaamisen kehittämisessä. Kehitystä ovat tukeneet myös muut hankkeet, mutta yhä edelleen kehitystä tulee tukea paitsi rakentamisprojektin hallintaan liittyvillä toimintamalleilla, myös kunnalliseen päätöksentekoon, hankkeiden priorisointiin ja rakennusten ylläpitoon liittyvissä asioissa sekä korjausten todelliseen onnistumiseen ja jälkiseuranta-asiakirjoihin paneutuvassa jatkotutkimuksessa.Avustusmenettely niin ikään kaipaa kehittämistä ja systematisointia. Tämä tutkimus painottui asiakirjojen laadun analysointiin, mutta erityisesti avustusmenettelyä tutkittiin kyselytutkimuksella. Tässä tutkimuksessa analysoitiin avustushakemusten käsittelyä ja sen yhdenmukaisuutta eri aluehallintovirastojen välillä. Hankkeiden käsittely poikkesi selvästi vuoden 2012 menettelystä, mutta tulokset olivat hyvin samankaltaisia. Molemmissa prosesseissa noin puolet hankkeista arvioitiin selvästi puutteelliseksi ehtoihin verrattuna. Vuoden 2013 lisämäärärahaan liittyi tiukemmat ehdot, mutta kaikille ehdot täyttäville myönnettiin valtionavustus. Molemmat avustusmenettelyt koettiin liian työläiksi ja aikatauluiltaan epäonnistuneiksi. Tutkimuksen tuloksena tutkimusryhmä luonnosteli lausuntolomakkeen, jota voidaan hyödyntää hankeosapuolien väliseen vuorovaikutukseen kaikissa homekorjaushankkeissa, mutta myös valtionavustusmenettelyssä varmentamaan, että kuntotutkimukset, hankesuunnitelma ja korjaussuunnitelmat ovat tekniseltä sisällöltään riittävät, toimivat ja laadukkaat. Tutkimuksen ohessa toteutettiin Satu Heinon diplomityö, joka julkaistaan vuoden 2016 alussa. Diplomityöstä otettiin laadunvarmistusta ja korjaussuunnitelmia koskevia osioita mukaan tähän loppuraporttiin.

M3 - Commissioned report

T3 - Tampereen teknillinen yliopisto. Rakennustekniikan laitos. Rakennetekniikka;Tutkimusraportti

BT - HKPro3 - Valtion tukemien homekorjaushankkeiden arviointi

PB - Tampereen teknillinen yliopisto, rakennustekniikan laitos, rakennustekniikka

ER -