Tampere University of Technology

TUTCRIS Research Portal

Joukkoistamisen uusi aalto: Teollisten yritysten joukkoistaminen

Research output: Book/ReportCommissioned reportProfessional

Standard

Joukkoistamisen uusi aalto: Teollisten yritysten joukkoistaminen. / Kärkkäinen, Hannu; Jussila, Jari; Erkinheimo, Pia; Hallikas, Jukka; Isokangas, Antti; Jalonen, Helge.

Tampere : Tampereen Teknillinen Yliopisto. Tiedonhallinnan ja logistiikan laitos, 2014. 48 p.

Research output: Book/ReportCommissioned reportProfessional

Harvard

Kärkkäinen, H, Jussila, J, Erkinheimo, P, Hallikas, J, Isokangas, A & Jalonen, H 2014, Joukkoistamisen uusi aalto: Teollisten yritysten joukkoistaminen. Tampereen Teknillinen Yliopisto. Tiedonhallinnan ja logistiikan laitos, Tampere.

APA

Kärkkäinen, H., Jussila, J., Erkinheimo, P., Hallikas, J., Isokangas, A., & Jalonen, H. (2014). Joukkoistamisen uusi aalto: Teollisten yritysten joukkoistaminen. Tampere: Tampereen Teknillinen Yliopisto. Tiedonhallinnan ja logistiikan laitos.

Vancouver

Kärkkäinen H, Jussila J, Erkinheimo P, Hallikas J, Isokangas A, Jalonen H. Joukkoistamisen uusi aalto: Teollisten yritysten joukkoistaminen. Tampere: Tampereen Teknillinen Yliopisto. Tiedonhallinnan ja logistiikan laitos, 2014. 48 p.

Author

Kärkkäinen, Hannu ; Jussila, Jari ; Erkinheimo, Pia ; Hallikas, Jukka ; Isokangas, Antti ; Jalonen, Helge. / Joukkoistamisen uusi aalto: Teollisten yritysten joukkoistaminen. Tampere : Tampereen Teknillinen Yliopisto. Tiedonhallinnan ja logistiikan laitos, 2014. 48 p.

Bibtex - Download

@book{f2ac3824e1e043bbaa7c03e837157f86,
title = "Joukkoistamisen uusi aalto: Teollisten yritysten joukkoistaminen",
abstract = "T{\"a}m{\"a}n raportin tarkoitus on tuoda yritysl{\"a}ht{\"o}isesti esille tutkimuksessa esiin tullutta tietoa ja n{\"a}kemyksi{\"a} t{\"a}h{\"a}n asti v{\"a}h{\"a}n ymm{\"a}rretyst{\"a} ja tutkitusta joukkoistamisen sovellusalueesta ja sen uusista mahdollisuuksista, teollisten yritysten joukkoistamisesta.T{\"a}t{\"a} aihealuetta voinee hyv{\"a}ll{\"a} syyll{\"a} kutsua joukkoistamisen uudeksi vaiheeksi tai aalloksi, koska aiemmin yritysten joukkoistamistoimenpiteet ja joukkoistamista koskevat tutkimukset ovat voimakkaasti keskittyneet kuluttajayritysten ja kuluttajien kautta tapahtuvan joukkoistamisen malleihin ja toimintatapoihin. T{\"a}llaisissa joukkoistamishankkeissa on useimmiten ollut kyse melko v{\"a}h{\"a}ist{\"a} ja erikoistumatonta asiantuntemusta ja osaamista vaativista yksinkertaisista joukkoistamisteht{\"a}vist{\"a}, kuten kuluttajatuotteiden kehitt{\"a}misideoiden joukkoistamisesta, markkinointikampanjoihin liittyvien kuva- ja videomateriaalien joukkoistamisesta, ja vaikkapa t-paitojen painatusten joukkoistamisesta.Viime aikoina monet innovatiiviset edell{\"a}k{\"a}vij{\"a}yritykset ovat kuitenkin osoittaneet, ett{\"a} hyvinkin syv{\"a}llist{\"a} ja erikoistunutta asiantuntemusta vaativia tuotekehitykseen liittyvi{\"a} teht{\"a}vi{\"a} on tietyin edellytyksin mahdollista joukkoistaa. T{\"a}llaiset teht{\"a}v{\"a}t ovat tyypillisi{\"a} teollisten business-to-business- tuotteiden ja palveluiden kehitt{\"a}misess{\"a}.Puhuttaessa teollisten yritysten joukkoistamisesta t{\"a}ss{\"a} raportissa keskityt{\"a}{\"a}n paljolti erityisesti valmistaviin yrityksiin, ja raportin painotus ja esimerkit liittyv{\"a}t melko voimakkaasti teollisia tuotteita ja kappaletavaroita tuottaviin yrityksiin kuten konepajoihin. Lis{\"a}ksi keskityt{\"a}{\"a}n p{\"a}{\"a}asiassa business-to-business-yrityksiin jotka valmistavat tuotteita toisille yrityksille (ei siis kuluttajayrityksiin), jotka ovat joukkoistamisen n{\"a}k{\"o}kulmasta olleet yrityksiss{\"a} usein hankalana tai jopa mahdottomana pidetty joukkoistamisen kohde. Suuri osa raportin esimerkeist{\"a} liittyy teollisten business-to-business- tuotteiden kehitt{\"a}miseen liittyvien teht{\"a}vien joukkoistamiseen, mit{\"a} on k{\"a}sitelty hyvin v{\"a}h{\"a}n aihealueen tutkimuksessa. T{\"a}m{\"a} alue on onnistuneelle joukkoistamiselle erityisen haastava aihealue muiden muassa joukkoistajalta ja joukoilta vaadittavan osaamisen n{\"a}k{\"o}kulmastaAihealuetta pyrit{\"a}{\"a}n valottamaan aihealueen edell{\"a}k{\"a}vij{\"a}yritysten esimerkkien ja laajempien ajankohtaisten casekuvausten kautta. Erityisesti pyrit{\"a}{\"a}n kuvaamaan teollisten yritysten joukkoistamista joukkoistamisen hy{\"o}tyjen ja arvonluonnin, erilaisia arvonluontimalleja hy{\"o}dynt{\"a}vien kuvausten ja arvonluontiin vaikuttavien tekij{\"o}iden n{\"a}k{\"o}kulmasta. T{\"a}rke{\"a}{\"a} on pyrki{\"a} ymm{\"a}rt{\"a}m{\"a}{\"a}n mist{\"a} toimittajien, asiakkaiden ja muiden toimijoiden saama arvo oikeastaan koostuu, kun tuotteen kehityksess{\"a} k{\"a}ytet{\"a}{\"a}n joukkoistamista, sosiaalista mediaa ja yhteis{\"o}j{\"a}.T{\"a}ss{\"a} raportissa kuvataan muiden muassa t{\"a}rkeit{\"a} joukkoistamiseen liittyvi{\"a} trendej{\"a} jotka ovat mahdollistaneet teollisten yritysten joukkoistamisen, autetaan ymm{\"a}rt{\"a}m{\"a}{\"a}n arvonluonnin avoimuuteen liittyv{\"a}{\"a} muutosta jonka joukkoistaminen ja sosiaalinen media ovat mahdollistaneet, kuvataan joukkoistamisen erilaisia toimiviksi havaittuja sovelluskohteita sek{\"a} taustalla olevia mekanismeja ja hy{\"o}tyj{\"a} erityisesti teollisessa joukkoistamisessa, tuodaan esille ajankohtaisia ja edell{\"a}k{\"a}vij{\"a}yritysten esimerkkej{\"a} teollisesta joukkoistamisesta ja n{\"a}iden k{\"a}ytt{\"a}mist{\"a} joukkoistamisen alustoista, ja autetaan ymm{\"a}rt{\"a}m{\"a}{\"a}n teollisen joukkoistamisen arvonluonnin keskeisi{\"a} mekanismeja ja elementtej{\"a}.T{\"a}m{\"a} raportti on osa Tekesin Strategisiin tutkimusavauksiin kuuluvaa SOILA-hanketta, ja sit{\"a} on tehty yhteisty{\"o}ss{\"a} Tekesin SPEED-hankkeen kanssa.",
author = "Hannu K{\"a}rkk{\"a}inen and Jari Jussila and Pia Erkinheimo and Jukka Hallikas and Antti Isokangas and Helge Jalonen",
note = "Contribution: organisation=tlo,FACT1=1<br/>Portfolio EDEND: 2014-09-19",
year = "2014",
language = "Suomi",
isbn = "978-952-15-3367-9",
publisher = "Tampereen Teknillinen Yliopisto. Tiedonhallinnan ja logistiikan laitos",

}

RIS (suitable for import to EndNote) - Download

TY - BOOK

T1 - Joukkoistamisen uusi aalto: Teollisten yritysten joukkoistaminen

AU - Kärkkäinen, Hannu

AU - Jussila, Jari

AU - Erkinheimo, Pia

AU - Hallikas, Jukka

AU - Isokangas, Antti

AU - Jalonen, Helge

N1 - Contribution: organisation=tlo,FACT1=1<br/>Portfolio EDEND: 2014-09-19

PY - 2014

Y1 - 2014

N2 - Tämän raportin tarkoitus on tuoda yrityslähtöisesti esille tutkimuksessa esiin tullutta tietoa ja näkemyksiä tähän asti vähän ymmärretystä ja tutkitusta joukkoistamisen sovellusalueesta ja sen uusista mahdollisuuksista, teollisten yritysten joukkoistamisesta.Tätä aihealuetta voinee hyvällä syyllä kutsua joukkoistamisen uudeksi vaiheeksi tai aalloksi, koska aiemmin yritysten joukkoistamistoimenpiteet ja joukkoistamista koskevat tutkimukset ovat voimakkaasti keskittyneet kuluttajayritysten ja kuluttajien kautta tapahtuvan joukkoistamisen malleihin ja toimintatapoihin. Tällaisissa joukkoistamishankkeissa on useimmiten ollut kyse melko vähäistä ja erikoistumatonta asiantuntemusta ja osaamista vaativista yksinkertaisista joukkoistamistehtävistä, kuten kuluttajatuotteiden kehittämisideoiden joukkoistamisesta, markkinointikampanjoihin liittyvien kuva- ja videomateriaalien joukkoistamisesta, ja vaikkapa t-paitojen painatusten joukkoistamisesta.Viime aikoina monet innovatiiviset edelläkävijäyritykset ovat kuitenkin osoittaneet, että hyvinkin syvällistä ja erikoistunutta asiantuntemusta vaativia tuotekehitykseen liittyviä tehtäviä on tietyin edellytyksin mahdollista joukkoistaa. Tällaiset tehtävät ovat tyypillisiä teollisten business-to-business- tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä.Puhuttaessa teollisten yritysten joukkoistamisesta tässä raportissa keskitytään paljolti erityisesti valmistaviin yrityksiin, ja raportin painotus ja esimerkit liittyvät melko voimakkaasti teollisia tuotteita ja kappaletavaroita tuottaviin yrityksiin kuten konepajoihin. Lisäksi keskitytään pääasiassa business-to-business-yrityksiin jotka valmistavat tuotteita toisille yrityksille (ei siis kuluttajayrityksiin), jotka ovat joukkoistamisen näkökulmasta olleet yrityksissä usein hankalana tai jopa mahdottomana pidetty joukkoistamisen kohde. Suuri osa raportin esimerkeistä liittyy teollisten business-to-business- tuotteiden kehittämiseen liittyvien tehtävien joukkoistamiseen, mitä on käsitelty hyvin vähän aihealueen tutkimuksessa. Tämä alue on onnistuneelle joukkoistamiselle erityisen haastava aihealue muiden muassa joukkoistajalta ja joukoilta vaadittavan osaamisen näkökulmastaAihealuetta pyritään valottamaan aihealueen edelläkävijäyritysten esimerkkien ja laajempien ajankohtaisten casekuvausten kautta. Erityisesti pyritään kuvaamaan teollisten yritysten joukkoistamista joukkoistamisen hyötyjen ja arvonluonnin, erilaisia arvonluontimalleja hyödyntävien kuvausten ja arvonluontiin vaikuttavien tekijöiden näkökulmasta. Tärkeää on pyrkiä ymmärtämään mistä toimittajien, asiakkaiden ja muiden toimijoiden saama arvo oikeastaan koostuu, kun tuotteen kehityksessä käytetään joukkoistamista, sosiaalista mediaa ja yhteisöjä.Tässä raportissa kuvataan muiden muassa tärkeitä joukkoistamiseen liittyviä trendejä jotka ovat mahdollistaneet teollisten yritysten joukkoistamisen, autetaan ymmärtämään arvonluonnin avoimuuteen liittyvää muutosta jonka joukkoistaminen ja sosiaalinen media ovat mahdollistaneet, kuvataan joukkoistamisen erilaisia toimiviksi havaittuja sovelluskohteita sekä taustalla olevia mekanismeja ja hyötyjä erityisesti teollisessa joukkoistamisessa, tuodaan esille ajankohtaisia ja edelläkävijäyritysten esimerkkejä teollisesta joukkoistamisesta ja näiden käyttämistä joukkoistamisen alustoista, ja autetaan ymmärtämään teollisen joukkoistamisen arvonluonnin keskeisiä mekanismeja ja elementtejä.Tämä raportti on osa Tekesin Strategisiin tutkimusavauksiin kuuluvaa SOILA-hanketta, ja sitä on tehty yhteistyössä Tekesin SPEED-hankkeen kanssa.

AB - Tämän raportin tarkoitus on tuoda yrityslähtöisesti esille tutkimuksessa esiin tullutta tietoa ja näkemyksiä tähän asti vähän ymmärretystä ja tutkitusta joukkoistamisen sovellusalueesta ja sen uusista mahdollisuuksista, teollisten yritysten joukkoistamisesta.Tätä aihealuetta voinee hyvällä syyllä kutsua joukkoistamisen uudeksi vaiheeksi tai aalloksi, koska aiemmin yritysten joukkoistamistoimenpiteet ja joukkoistamista koskevat tutkimukset ovat voimakkaasti keskittyneet kuluttajayritysten ja kuluttajien kautta tapahtuvan joukkoistamisen malleihin ja toimintatapoihin. Tällaisissa joukkoistamishankkeissa on useimmiten ollut kyse melko vähäistä ja erikoistumatonta asiantuntemusta ja osaamista vaativista yksinkertaisista joukkoistamistehtävistä, kuten kuluttajatuotteiden kehittämisideoiden joukkoistamisesta, markkinointikampanjoihin liittyvien kuva- ja videomateriaalien joukkoistamisesta, ja vaikkapa t-paitojen painatusten joukkoistamisesta.Viime aikoina monet innovatiiviset edelläkävijäyritykset ovat kuitenkin osoittaneet, että hyvinkin syvällistä ja erikoistunutta asiantuntemusta vaativia tuotekehitykseen liittyviä tehtäviä on tietyin edellytyksin mahdollista joukkoistaa. Tällaiset tehtävät ovat tyypillisiä teollisten business-to-business- tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä.Puhuttaessa teollisten yritysten joukkoistamisesta tässä raportissa keskitytään paljolti erityisesti valmistaviin yrityksiin, ja raportin painotus ja esimerkit liittyvät melko voimakkaasti teollisia tuotteita ja kappaletavaroita tuottaviin yrityksiin kuten konepajoihin. Lisäksi keskitytään pääasiassa business-to-business-yrityksiin jotka valmistavat tuotteita toisille yrityksille (ei siis kuluttajayrityksiin), jotka ovat joukkoistamisen näkökulmasta olleet yrityksissä usein hankalana tai jopa mahdottomana pidetty joukkoistamisen kohde. Suuri osa raportin esimerkeistä liittyy teollisten business-to-business- tuotteiden kehittämiseen liittyvien tehtävien joukkoistamiseen, mitä on käsitelty hyvin vähän aihealueen tutkimuksessa. Tämä alue on onnistuneelle joukkoistamiselle erityisen haastava aihealue muiden muassa joukkoistajalta ja joukoilta vaadittavan osaamisen näkökulmastaAihealuetta pyritään valottamaan aihealueen edelläkävijäyritysten esimerkkien ja laajempien ajankohtaisten casekuvausten kautta. Erityisesti pyritään kuvaamaan teollisten yritysten joukkoistamista joukkoistamisen hyötyjen ja arvonluonnin, erilaisia arvonluontimalleja hyödyntävien kuvausten ja arvonluontiin vaikuttavien tekijöiden näkökulmasta. Tärkeää on pyrkiä ymmärtämään mistä toimittajien, asiakkaiden ja muiden toimijoiden saama arvo oikeastaan koostuu, kun tuotteen kehityksessä käytetään joukkoistamista, sosiaalista mediaa ja yhteisöjä.Tässä raportissa kuvataan muiden muassa tärkeitä joukkoistamiseen liittyviä trendejä jotka ovat mahdollistaneet teollisten yritysten joukkoistamisen, autetaan ymmärtämään arvonluonnin avoimuuteen liittyvää muutosta jonka joukkoistaminen ja sosiaalinen media ovat mahdollistaneet, kuvataan joukkoistamisen erilaisia toimiviksi havaittuja sovelluskohteita sekä taustalla olevia mekanismeja ja hyötyjä erityisesti teollisessa joukkoistamisessa, tuodaan esille ajankohtaisia ja edelläkävijäyritysten esimerkkejä teollisesta joukkoistamisesta ja näiden käyttämistä joukkoistamisen alustoista, ja autetaan ymmärtämään teollisen joukkoistamisen arvonluonnin keskeisiä mekanismeja ja elementtejä.Tämä raportti on osa Tekesin Strategisiin tutkimusavauksiin kuuluvaa SOILA-hanketta, ja sitä on tehty yhteistyössä Tekesin SPEED-hankkeen kanssa.

M3 - Commissioned report

SN - 978-952-15-3367-9

BT - Joukkoistamisen uusi aalto: Teollisten yritysten joukkoistaminen

PB - Tampereen Teknillinen Yliopisto. Tiedonhallinnan ja logistiikan laitos

CY - Tampere

ER -