Tampere University of Technology

TUTCRIS Research Portal

Me-rkit, Konstruktivismi mainoksessa

Research output: Book/ReportDoctoral thesisMonograph

Standard

Me-rkit, Konstruktivismi mainoksessa. / Oka, S.

Tampere : Tampere University of Technology, 2007. 192 p. (Tampere University of Technology. Publication; Vol. 690).

Research output: Book/ReportDoctoral thesisMonograph

Harvard

Oka, S 2007, Me-rkit, Konstruktivismi mainoksessa. Tampere University of Technology. Publication, vol. 690, Tampere University of Technology, Tampere.

APA

Oka, S. (2007). Me-rkit, Konstruktivismi mainoksessa. (Tampere University of Technology. Publication; Vol. 690). Tampere: Tampere University of Technology.

Vancouver

Oka S. Me-rkit, Konstruktivismi mainoksessa. Tampere: Tampere University of Technology, 2007. 192 p. (Tampere University of Technology. Publication).

Author

Oka, S. / Me-rkit, Konstruktivismi mainoksessa. Tampere : Tampere University of Technology, 2007. 192 p. (Tampere University of Technology. Publication).

Bibtex - Download

@book{6dbfcaea2ce545a0b21b11d739fdc8a7,
title = "Me-rkit, Konstruktivismi mainoksessa",
abstract = "Mainokset kiinte{\"a}n{\"a} osana medioita ovat merkitt{\"a}v{\"a} oppimisymp{\"a}rist{\"o}. Mainostajat haluavat opettaa kuluttajia, joten mainostajien on t{\"a}rke{\"a}{\"a} ymm{\"a}rt{\"a}{\"a} oppimista. Tutkimus tuo mainonnan k{\"a}sitteiden joukkoon kasvatustieteist{\"a} konstruktivismin, hyv{\"a}ksi havaitun oppimisk{\"a}sityksen. Tutkimus siirt{\"a}{\"a} konstruktivismin teemat pragmaattisen semiotiikan avulla mainoksiin, joita m{\"a}{\"a}ritt{\"a}{\"a} viestinn{\"a}n semioottinen malli. Tutkimus vastaa kysymykseen, millainen on konstruktivistinen mainos.Tutkimus k{\"a}ytt{\"a}{\"a} k{\"a}siteanalyyttist{\"a} tutkimusotetta. Tutkimuksen aineiston muodostavat mainonnan, kasvatustieteiden ja semiotiikan kirjallisuus sek{\"a} v{\"a}itt{\"a}m{\"a}t, jotka kuvaavat konstruktivismin vaikutuksia k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}n opetusty{\"o}h{\"o}n. Semioottinen l{\"a}hestyminen ryhmittelee konstruktivismin merkit mainoksessa kolmikantaisella merkkiluokittelulla ikoneihin, indekseihin ja symboleihin.Keskeisi{\"a} konstruktivismin k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}n vaikutuksia mainoksen oppimisymp{\"a}rist{\"o}ss{\"a} on kolme: v{\"a}littyneisyys, ongelmal{\"a}ht{\"o}isyys ja k{\"a}ytt{\"o}yhteys. N{\"a}ist{\"a} ongelmal{\"a}ht{\"o}isyys ja k{\"a}ytt{\"o}yhteys j{\"a}sennet{\"a}{\"a}n kolmikantaisella merkkiluokittelulla. Tulokseksi syntyy malli nimelt{\"a}{\"a}n konstruktivismin merkit mainoksessa. Mallia havainnollistaa joukko esimerkkimainoksia. Mallin sovellettavuutta lis{\"a}{\"a} semioottinen ty{\"o}kalu nimelt{\"a}{\"a}n mainoksen merkkien rakentelukaavio. Rakentelukaavion ja siit{\"a} edelleen pelkistetyn rakentelukaavion minuuttimallin tarkoitus on avustaa olemassa olevan mainoksen analysointia sek{\"a} helpottaa uuden mainoksen konstruktivistista suunnittelua.Avainsanat: konstruktivismi, mainonnansuunnittelu, mainonta, oppiminen, Peirce, semiotiikka.",
author = "S. Oka",
note = "Awarding institution:Tampere University of Technology",
year = "2007",
month = "12",
day = "5",
language = "Suomi",
isbn = "978-952-15-1870-6",
series = "Tampere University of Technology. Publication",
publisher = "Tampere University of Technology",

}

RIS (suitable for import to EndNote) - Download

TY - BOOK

T1 - Me-rkit, Konstruktivismi mainoksessa

AU - Oka, S.

N1 - Awarding institution:Tampere University of Technology

PY - 2007/12/5

Y1 - 2007/12/5

N2 - Mainokset kiinteänä osana medioita ovat merkittävä oppimisympäristö. Mainostajat haluavat opettaa kuluttajia, joten mainostajien on tärkeää ymmärtää oppimista. Tutkimus tuo mainonnan käsitteiden joukkoon kasvatustieteistä konstruktivismin, hyväksi havaitun oppimiskäsityksen. Tutkimus siirtää konstruktivismin teemat pragmaattisen semiotiikan avulla mainoksiin, joita määrittää viestinnän semioottinen malli. Tutkimus vastaa kysymykseen, millainen on konstruktivistinen mainos.Tutkimus käyttää käsiteanalyyttistä tutkimusotetta. Tutkimuksen aineiston muodostavat mainonnan, kasvatustieteiden ja semiotiikan kirjallisuus sekä väittämät, jotka kuvaavat konstruktivismin vaikutuksia käytännön opetustyöhön. Semioottinen lähestyminen ryhmittelee konstruktivismin merkit mainoksessa kolmikantaisella merkkiluokittelulla ikoneihin, indekseihin ja symboleihin.Keskeisiä konstruktivismin käytännön vaikutuksia mainoksen oppimisympäristössä on kolme: välittyneisyys, ongelmalähtöisyys ja käyttöyhteys. Näistä ongelmalähtöisyys ja käyttöyhteys jäsennetään kolmikantaisella merkkiluokittelulla. Tulokseksi syntyy malli nimeltään konstruktivismin merkit mainoksessa. Mallia havainnollistaa joukko esimerkkimainoksia. Mallin sovellettavuutta lisää semioottinen työkalu nimeltään mainoksen merkkien rakentelukaavio. Rakentelukaavion ja siitä edelleen pelkistetyn rakentelukaavion minuuttimallin tarkoitus on avustaa olemassa olevan mainoksen analysointia sekä helpottaa uuden mainoksen konstruktivistista suunnittelua.Avainsanat: konstruktivismi, mainonnansuunnittelu, mainonta, oppiminen, Peirce, semiotiikka.

AB - Mainokset kiinteänä osana medioita ovat merkittävä oppimisympäristö. Mainostajat haluavat opettaa kuluttajia, joten mainostajien on tärkeää ymmärtää oppimista. Tutkimus tuo mainonnan käsitteiden joukkoon kasvatustieteistä konstruktivismin, hyväksi havaitun oppimiskäsityksen. Tutkimus siirtää konstruktivismin teemat pragmaattisen semiotiikan avulla mainoksiin, joita määrittää viestinnän semioottinen malli. Tutkimus vastaa kysymykseen, millainen on konstruktivistinen mainos.Tutkimus käyttää käsiteanalyyttistä tutkimusotetta. Tutkimuksen aineiston muodostavat mainonnan, kasvatustieteiden ja semiotiikan kirjallisuus sekä väittämät, jotka kuvaavat konstruktivismin vaikutuksia käytännön opetustyöhön. Semioottinen lähestyminen ryhmittelee konstruktivismin merkit mainoksessa kolmikantaisella merkkiluokittelulla ikoneihin, indekseihin ja symboleihin.Keskeisiä konstruktivismin käytännön vaikutuksia mainoksen oppimisympäristössä on kolme: välittyneisyys, ongelmalähtöisyys ja käyttöyhteys. Näistä ongelmalähtöisyys ja käyttöyhteys jäsennetään kolmikantaisella merkkiluokittelulla. Tulokseksi syntyy malli nimeltään konstruktivismin merkit mainoksessa. Mallia havainnollistaa joukko esimerkkimainoksia. Mallin sovellettavuutta lisää semioottinen työkalu nimeltään mainoksen merkkien rakentelukaavio. Rakentelukaavion ja siitä edelleen pelkistetyn rakentelukaavion minuuttimallin tarkoitus on avustaa olemassa olevan mainoksen analysointia sekä helpottaa uuden mainoksen konstruktivistista suunnittelua.Avainsanat: konstruktivismi, mainonnansuunnittelu, mainonta, oppiminen, Peirce, semiotiikka.

M3 - Doctoral thesis

SN - 978-952-15-1870-6

T3 - Tampere University of Technology. Publication

BT - Me-rkit, Konstruktivismi mainoksessa

PB - Tampere University of Technology

CY - Tampere

ER -