Tampere University of Technology

TUTCRIS Research Portal

Miten voidaan tunnistaa liikenneköyhyydestä kärsivät? Liikenneköyhyyden tutkiminen objektiivisena ja subjektiivisena ilmiönä.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Standard

Miten voidaan tunnistaa liikenneköyhyydestä kärsivät? Liikenneköyhyyden tutkiminen objektiivisena ja subjektiivisena ilmiönä. / Tiikkaja, Hanne; Liimatainen, Heikki; Pöllänen, Markus.

In: Liikenne, Vol. 2019, 2019, p. 34-60.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Harvard

APA

Vancouver

Author

Bibtex - Download

@article{6300451f5a1541a898fb64169fbec719,
title = "Miten voidaan tunnistaa liikennek{\"o}yhyydest{\"a} k{\"a}rsiv{\"a}t? Liikennek{\"o}yhyyden tutkiminen objektiivisena ja subjektiivisena ilmi{\"o}n{\"a}.",
abstract = "Liikennek{\"o}yhyyden m{\"a}{\"a}ritelm{\"a}{\"a}n – liikennek{\"o}yhyydest{\"a} k{\"a}rsiv{\"a}ll{\"a} henkil{\"o}ll{\"a} ei ole mahdollisuutta tyydytt{\"a}{\"a} p{\"a}ivitt{\"a}isi{\"a} liikkumistarpeitaan kohtuullisessa ajassa, kohtuullisella vaivalla ja kohtuullisilla kustannuksilla – kytkeytyy vahvasti k{\"a}site kohtuullisuudesta. Liikennek{\"o}yhyys voidaan jakaa kahteen eri n{\"a}k{\"o}kulmaan: objektiiviseen ja subjektiiviseen liikennek{\"o}yhyyteen. Objektiivinen liikennek{\"o}yhyys tarkoittaa luotettavilla mittareilla mitattavissa olevaa liikennek{\"o}yhyytt{\"a}. Subjektiivinen liikennek{\"o}yhyys puolestaan tarkoittaa henkil{\"o}n omaan kokemukseen perustuvaa liikennek{\"o}yhyytt{\"a}. Objektiivinen ja subjektiivinen liikennek{\"o}yhyys eiv{\"a}t ole toisensa poissulkevia, ja molemmat n{\"a}k{\"o}kulmat ovat t{\"a}rkeit{\"a}, kun halutaan kokonaiskuva liikennek{\"o}yhyydest{\"a}. Artikkelin tavoitteena on pohtia liikennek{\"o}yhyyden k{\"a}sitett{\"a} objektiivisesta ja subjektiivisesta n{\"a}k{\"o}kulmasta ja hahmottaa, miten liikennek{\"o}yhyytt{\"a} kokevien m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a} olisi mahdollista arvioida Suomessa.",
author = "Hanne Tiikkaja and Heikki Liimatainen and Markus P{\"o}ll{\"a}nen",
year = "2019",
language = "Suomi",
volume = "2019",
pages = "34--60",
journal = "Liikenne",
issn = "0359-9345",

}

RIS (suitable for import to EndNote) - Download

TY - JOUR

T1 - Miten voidaan tunnistaa liikenneköyhyydestä kärsivät? Liikenneköyhyyden tutkiminen objektiivisena ja subjektiivisena ilmiönä.

AU - Tiikkaja, Hanne

AU - Liimatainen, Heikki

AU - Pöllänen, Markus

PY - 2019

Y1 - 2019

N2 - Liikenneköyhyyden määritelmään – liikenneköyhyydestä kärsivällä henkilöllä ei ole mahdollisuutta tyydyttää päivittäisiä liikkumistarpeitaan kohtuullisessa ajassa, kohtuullisella vaivalla ja kohtuullisilla kustannuksilla – kytkeytyy vahvasti käsite kohtuullisuudesta. Liikenneköyhyys voidaan jakaa kahteen eri näkökulmaan: objektiiviseen ja subjektiiviseen liikenneköyhyyteen. Objektiivinen liikenneköyhyys tarkoittaa luotettavilla mittareilla mitattavissa olevaa liikenneköyhyyttä. Subjektiivinen liikenneköyhyys puolestaan tarkoittaa henkilön omaan kokemukseen perustuvaa liikenneköyhyyttä. Objektiivinen ja subjektiivinen liikenneköyhyys eivät ole toisensa poissulkevia, ja molemmat näkökulmat ovat tärkeitä, kun halutaan kokonaiskuva liikenneköyhyydestä. Artikkelin tavoitteena on pohtia liikenneköyhyyden käsitettä objektiivisesta ja subjektiivisesta näkökulmasta ja hahmottaa, miten liikenneköyhyyttä kokevien määrää olisi mahdollista arvioida Suomessa.

AB - Liikenneköyhyyden määritelmään – liikenneköyhyydestä kärsivällä henkilöllä ei ole mahdollisuutta tyydyttää päivittäisiä liikkumistarpeitaan kohtuullisessa ajassa, kohtuullisella vaivalla ja kohtuullisilla kustannuksilla – kytkeytyy vahvasti käsite kohtuullisuudesta. Liikenneköyhyys voidaan jakaa kahteen eri näkökulmaan: objektiiviseen ja subjektiiviseen liikenneköyhyyteen. Objektiivinen liikenneköyhyys tarkoittaa luotettavilla mittareilla mitattavissa olevaa liikenneköyhyyttä. Subjektiivinen liikenneköyhyys puolestaan tarkoittaa henkilön omaan kokemukseen perustuvaa liikenneköyhyyttä. Objektiivinen ja subjektiivinen liikenneköyhyys eivät ole toisensa poissulkevia, ja molemmat näkökulmat ovat tärkeitä, kun halutaan kokonaiskuva liikenneköyhyydestä. Artikkelin tavoitteena on pohtia liikenneköyhyyden käsitettä objektiivisesta ja subjektiivisesta näkökulmasta ja hahmottaa, miten liikenneköyhyyttä kokevien määrää olisi mahdollista arvioida Suomessa.

M3 - Article

VL - 2019

SP - 34

EP - 60

JO - Liikenne

JF - Liikenne

SN - 0359-9345

ER -