Moodlen työpaja: Vertaisarviointi osana opetusta matematiikan ensimmäisellä peruskurssilla
Research output: Other conference contribution › Paper, poster or abstract › Professional
Details
Original language | Finnish |
---|---|
Pages | 15-15 |
Number of pages | 1 |
Publication status | Published - 30 Oct 2015 |
Event | MATEMATIIKAN, LUONNONTIETEEN JA TEKNOLOGIAN OPETUKSEN TUTKIMUKSEN PÄIVÄT - Duration: 1 Jan 1900 → … |
Conference
Conference | MATEMATIIKAN, LUONNONTIETEEN JA TEKNOLOGIAN OPETUKSEN TUTKIMUKSEN PÄIVÄT |
---|---|
Period | 1/01/00 → … |
Abstract
Moodlen Työpaja - vertaisarviointi osana opetusta matematiikan ensimmäisellä peruskurssilla Tampereen teknillisessä yliopistossa tehdään kokeilu opiskelijoiden välisestä vertaisarvioinnista matematiikan ensimmäisellä peruskurssilla syksyllä 2015. Kokeilu toteutetaan Moodlen Työpaja- aktiviteetin avulla. Vertaisarviointi toteutetaan siten, että jokaisella harjoitusviikolla opiskelijat palauttavat yhden harjoitustehtävän Moodlen Työpajaan osana kyseisen viikon laskuharjoitus- ta. Palautuksen jälkeen he saavat kahden muun anonyymin opiskelijan tekemät ratkaisut vertai- sarvioitavakseen. Vertaisarvioija pisteyttää tehtävän annettujen arviointiohjeiden mukaisesti ja antaa ratkaisusta sanallisen palautteen.
Tehtävät ovat pääosin todistustehtäviä (tai muuten haastavampia tehtäviä). Vertaisarvioinnin ajatus on, että voidakseen arvioida toisen opiskelijan tekemän tehtävän, opiskelijoiden tulee käy- dä ensin itse tehtävän ratkaisuprosessi perusteellisesti läpi, mikä mahdollisesti edesauttaa opis- keltavan asian syvempää ymmärtämistä.
Kokeilun tarkoituksena on tutkia, miten opiskelijat kokevat vertaisarvioinnin ja ennen kaikkea vaikuttaako vertaisarviointi positiivisesti heidän oppimistuloksiinsa niin arvioijana kuin arvioi- tavanakin. Esityksessä on mukana tutkimuksen alustavia tuloksia.
Tehtävät ovat pääosin todistustehtäviä (tai muuten haastavampia tehtäviä). Vertaisarvioinnin ajatus on, että voidakseen arvioida toisen opiskelijan tekemän tehtävän, opiskelijoiden tulee käy- dä ensin itse tehtävän ratkaisuprosessi perusteellisesti läpi, mikä mahdollisesti edesauttaa opis- keltavan asian syvempää ymmärtämistä.
Kokeilun tarkoituksena on tutkia, miten opiskelijat kokevat vertaisarvioinnin ja ennen kaikkea vaikuttaako vertaisarviointi positiivisesti heidän oppimistuloksiinsa niin arvioijana kuin arvioi- tavanakin. Esityksessä on mukana tutkimuksen alustavia tuloksia.