Tampere University of Technology

TUTCRIS Research Portal

Otos iloa – Lasten kokemuksia iloa tuottavasta oppimisympäristöstä

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Standard

Otos iloa – Lasten kokemuksia iloa tuottavasta oppimisympäristöstä. / Huhtamäki, Elina; Holma, Henna; Nokelainen, Petri; Kumpulainen, Kristiina.

In: Kasvatus, Vol. 48, No. 4, 2017, p. 336-352.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Harvard

Huhtamäki, E, Holma, H, Nokelainen, P & Kumpulainen, K 2017, 'Otos iloa – Lasten kokemuksia iloa tuottavasta oppimisympäristöstä', Kasvatus, vol. 48, no. 4, pp. 336-352.

APA

Huhtamäki, E., Holma, H., Nokelainen, P., & Kumpulainen, K. (2017). Otos iloa – Lasten kokemuksia iloa tuottavasta oppimisympäristöstä. Kasvatus, 48(4), 336-352.

Vancouver

Huhtamäki E, Holma H, Nokelainen P, Kumpulainen K. Otos iloa – Lasten kokemuksia iloa tuottavasta oppimisympäristöstä. Kasvatus. 2017;48(4):336-352.

Author

Huhtamäki, Elina ; Holma, Henna ; Nokelainen, Petri ; Kumpulainen, Kristiina. / Otos iloa – Lasten kokemuksia iloa tuottavasta oppimisympäristöstä. In: Kasvatus. 2017 ; Vol. 48, No. 4. pp. 336-352.

Bibtex - Download

@article{3afd879bc01e469186ab4154dcdd4479,
title = "Otos iloa – Lasten kokemuksia iloa tuottavasta oppimisymp{\"a}rist{\"o}st{\"a}",
abstract = "Artikkeli k{\"a}sittelee tutkimusta, jossa selvitettiin, mitk{\"a} asiat peruskoulun oppimisymp{\"a}rist{\"o}iss{\"a} tuottavat iloa eri-ik{\"a}isille, eri sukupuolta oleville, opintomenestykselt{\"a}{\"a}n erilaisille lapsille, jotka opiskelevat erikokoisissa kouluissa erikokoisilla paikkakunnilla. Tutkimusaineisto ker{\"a}ttiin kev{\"a}{\"a}ll{\"a} 2013 siten, ett{\"a} nelj{\"a}s- ja kuudesluokkalaiset lapset (N = 54) valokuvasivat kouluymp{\"a}rist{\"o}{\"a}{\"a}n. Kukin lapsi valikoi kolme itse ottamaansa valokuvaa (N = 162) ja kirjoitti jokaisen valokuvan yhteyteen kuvatekstin, jossa h{\"a}n selitti kuvaan liitt{\"a}mi{\"a}{\"a}n merkityksi{\"a}. Aineistol{\"a}ht{\"o}isen sis{\"a}ll{\"o}nanalyysin perusteella lapsille iloa tuottavat peruskoulun oppimisymp{\"a}rist{\"o}iss{\"a} 1) sosiaaliset suhteet, 2) osallisuus, 3) turvallisuus, 4) henkil{\"o}kohtaiset kiinnostuksen kohteet, 5) esteettinen ja toimiva tila sek{\"a} 6) salliva ilmapiiri ja valinnan mahdollisuudet. N{\"a}m{\"a} tulokset osoittavat, ett{\"a} lasten mukaan koulujen oppimisymp{\"a}rist{\"o}jen tulisi olla osallistavia, sosiaalisuuteen mahdollistavia turvallisia ymp{\"a}rist{\"o}j{\"a}, jotka antavat tilaa erilaisuudelle. Tutkimuksen tulokset osoittavat my{\"o}s, ett{\"a} lapsen ik{\"a}, sukupuoli, opintomenestys ja koulun koko vaikuttavat iloa tuottavien oppimisymp{\"a}rist{\"o}tekij{\"o}iden yht{\"a}l{\"a}isyyksiin ja eroavaisuuksiin.",
author = "Elina Huhtam{\"a}ki and Henna Holma and Petri Nokelainen and Kristiina Kumpulainen",
year = "2017",
language = "Suomi",
volume = "48",
pages = "336--352",
journal = "Kasvatus",
issn = "0022-927X",
publisher = "Koulutuksen tutkimuslaitos",
number = "4",

}

RIS (suitable for import to EndNote) - Download

TY - JOUR

T1 - Otos iloa – Lasten kokemuksia iloa tuottavasta oppimisympäristöstä

AU - Huhtamäki, Elina

AU - Holma, Henna

AU - Nokelainen, Petri

AU - Kumpulainen, Kristiina

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - Artikkeli käsittelee tutkimusta, jossa selvitettiin, mitkä asiat peruskoulun oppimisympäristöissä tuottavat iloa eri-ikäisille, eri sukupuolta oleville, opintomenestykseltään erilaisille lapsille, jotka opiskelevat erikokoisissa kouluissa erikokoisilla paikkakunnilla. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2013 siten, että neljäs- ja kuudesluokkalaiset lapset (N = 54) valokuvasivat kouluympäristöään. Kukin lapsi valikoi kolme itse ottamaansa valokuvaa (N = 162) ja kirjoitti jokaisen valokuvan yhteyteen kuvatekstin, jossa hän selitti kuvaan liittämiään merkityksiä. Aineistolähtöisen sisällönanalyysin perusteella lapsille iloa tuottavat peruskoulun oppimisympäristöissä 1) sosiaaliset suhteet, 2) osallisuus, 3) turvallisuus, 4) henkilökohtaiset kiinnostuksen kohteet, 5) esteettinen ja toimiva tila sekä 6) salliva ilmapiiri ja valinnan mahdollisuudet. Nämä tulokset osoittavat, että lasten mukaan koulujen oppimisympäristöjen tulisi olla osallistavia, sosiaalisuuteen mahdollistavia turvallisia ympäristöjä, jotka antavat tilaa erilaisuudelle. Tutkimuksen tulokset osoittavat myös, että lapsen ikä, sukupuoli, opintomenestys ja koulun koko vaikuttavat iloa tuottavien oppimisympäristötekijöiden yhtäläisyyksiin ja eroavaisuuksiin.

AB - Artikkeli käsittelee tutkimusta, jossa selvitettiin, mitkä asiat peruskoulun oppimisympäristöissä tuottavat iloa eri-ikäisille, eri sukupuolta oleville, opintomenestykseltään erilaisille lapsille, jotka opiskelevat erikokoisissa kouluissa erikokoisilla paikkakunnilla. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2013 siten, että neljäs- ja kuudesluokkalaiset lapset (N = 54) valokuvasivat kouluympäristöään. Kukin lapsi valikoi kolme itse ottamaansa valokuvaa (N = 162) ja kirjoitti jokaisen valokuvan yhteyteen kuvatekstin, jossa hän selitti kuvaan liittämiään merkityksiä. Aineistolähtöisen sisällönanalyysin perusteella lapsille iloa tuottavat peruskoulun oppimisympäristöissä 1) sosiaaliset suhteet, 2) osallisuus, 3) turvallisuus, 4) henkilökohtaiset kiinnostuksen kohteet, 5) esteettinen ja toimiva tila sekä 6) salliva ilmapiiri ja valinnan mahdollisuudet. Nämä tulokset osoittavat, että lasten mukaan koulujen oppimisympäristöjen tulisi olla osallistavia, sosiaalisuuteen mahdollistavia turvallisia ympäristöjä, jotka antavat tilaa erilaisuudelle. Tutkimuksen tulokset osoittavat myös, että lapsen ikä, sukupuoli, opintomenestys ja koulun koko vaikuttavat iloa tuottavien oppimisympäristötekijöiden yhtäläisyyksiin ja eroavaisuuksiin.

M3 - Article

VL - 48

SP - 336

EP - 352

JO - Kasvatus

JF - Kasvatus

SN - 0022-927X

IS - 4

ER -