Tampere University of Technology

TUTCRIS Research Portal

Projektityöskentelyn kehittäminen yläkoulun matematiikan opetuksessa

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Details

Original languageFinnish
Pages (from-to)90-99
Number of pages10
JournalFMSERA Journal
Volume2
Issue number1
Publication statusPublished - 2018
Publication typeA1 Journal article-refereed

Abstract

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 aikana ovat ilmiölähtöinen oppiminen ja projektiluontoinen työskentely lisääntyneet peruskouluissa merkittävästi. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan oppilaan ja opettajan näkökulmasta lähinnä yläkoulun matematiikan opetukseen liitetyn projektityöskentelyn kehittämiskohteita sekä niihin mahdollisia kehittämisehdotuksia. Tutkimusaineistoa on kerätty kyselylomakkeilla ja havainnoinnilla LUMA Suomen Projektioppiminen-kehittämishankkeesta, StarT-projektikilpailusta ja Teknologiateollisuuden My TecH –ohjelmasta. Tutkimukseen osallistui 365 oppilasta ja 19 opettajaa. Projektityöskentelyn suurimmat haasteet voidaan luokitella oppilaan ja opettajan toimintaan, itse projektiin tai koulutoiminnan puitteisiin liittyviksi. Jokaiseen osa-alueeseen opettaja voi omalla toiminnallaan vaikuttaa.

Publication forum classification

Field of science, Statistics Finland