Tampere University of Technology

TUTCRIS Research Portal

Uudet arkkitehtoniset ratkaisumallit muuttavat kampuksien ilmettä

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Details

Original languageFinnish
Title of host publicationOppiva kampus
Subtitle of host publicationHow to co-create campus?
EditorsSuvi Nenonen, Sami Kärnä, Juha-Matti Junnonen, Sari Tähtinen, Niclas Sandström
Place of PublicationTampere
PublisherSuomen Yliopistokiinteistöt Oy
Pages72-93
Number of pages22
ISBN (Electronic)978-952-15-3479-9
ISBN (Print)978-952-15-3478-2
Publication statusPublished - Mar 2015
Publication typeD2 Article in professional manuals or guides or professional information systems or text book material

Abstract

Uudet pedagogiset oivallukset sekä tekniset innovaatiot ovat radikaalisti muokanneet yliopisto-oppimista, mikä asettaa merkittäviä kehitystarpeita myös oppimistiloille. Uudenlaiset oppimistavat vaativat uudenlaisia tiloja ja paikkoja, jotka tukevat oppimista parhaalla mahdollisella tavalla. Artikkelissa pohditaan kuinka kampuksia voidaan elävöittää arkkitehtuurin keinoin? Miten eri mittakaavalliset ratkaisut tukevat oppimista, vuorovaikutusta sekä luovuutta?

Kampusten uudistamista voidaan tarkastella erilaisista tilallisista ja arkkitehtonisista näkökulmista. Tässä artikkelissa esitetään kolmen tarkastelutason ideoita kampus-, rakennus- ja tilamittakaavoissa. Kokonaisvaltaiset ratkaisut, joissa rakennuksen tilat ja toiminta uudistuvat täysin, omaavat valtavan potentiaalin muuttaa ihmisten
välistä vuorovaikutusta sekä tilojen käyttöä. Tällaiset ratkaisut saattavat olla kuitenkin kalliita ja hitaita toteuttaa. Pienemmän mittakaavan ratkaisut vaikuttavat pienemmällä alueella, mutta ovat toteutukseltaan edullisempia ja nopeampia. Esimerkiksi kampusten vajaakäyttöisten tilojen, kuten käytävien ja aulatilojen ottaminen hyötykäyttöön voisi tehostaa merkittävästi kampusten tilarakennetta. Täysin uusien toimintojen sijoittaminen näihin vajaakäyttöisiin tiloihin voisi lisäksi luoda kampuksista eläviä urbaaneja ympäristöjä, joissa on toimintaa vuorokauden ympäri. Olemassa olevat rakennukset voivat täten toimia alustoina uusille arkkitehtonisille ratkaisuille, jotka viestivät opetuksen ja tutkimuksen ajankohtaisuudesta. Tutkimuksen tuloksia voidaan soveltaa joustavasti erilaisten kampusympäristöjen muutosten suunnittelussa. Artikkeli toimii keskustelun avauksena suunnittelijoiden, kampuskehittäjien sekä käyttäjien välisessä vuoropuhelussa. Esitetyt ratkaisumallit paljastavat, että olemassa olevissa kampuksissa ja niiden tilarakenteessa on paljon kehityspotentiaalia. Artikkelissa esitetyt visiot herättelevät lukijoita katsomaan olemassa olevia kampuksia uudesta näkökulmasta uusien innovatiivisten esimerkkien ja tilaratkaisujen kautta.

Publication forum classification

Field of science, Statistics Finland