TUTCRIS - Tampereen teknillinen yliopisto

TUTCRIS

Asemanseudut ja osaamisvetoisen kaupunkikehittämisen kolmas aalto

Tutkimustuotosvertaisarvioitu

Standard

Asemanseudut ja osaamisvetoisen kaupunkikehittämisen kolmas aalto. / Hynynen, Ari ; Kolehmainen, Jari.

julkaisussa: Yhdyskuntasuunnittelu, Vuosikerta 54, Nro 4, 2016.

Tutkimustuotosvertaisarvioitu

Harvard

Hynynen, A & Kolehmainen, J 2016, 'Asemanseudut ja osaamisvetoisen kaupunkikehittämisen kolmas aalto', Yhdyskuntasuunnittelu, Vuosikerta. 54, Nro 4.

APA

Hynynen, A., & Kolehmainen, J. (2016). Asemanseudut ja osaamisvetoisen kaupunkikehittämisen kolmas aalto. Yhdyskuntasuunnittelu, 54(4).

Vancouver

Hynynen A, Kolehmainen J. Asemanseudut ja osaamisvetoisen kaupunkikehittämisen kolmas aalto. Yhdyskuntasuunnittelu. 2016;54(4).

Author

Hynynen, Ari ; Kolehmainen, Jari. / Asemanseudut ja osaamisvetoisen kaupunkikehittämisen kolmas aalto. Julkaisussa: Yhdyskuntasuunnittelu. 2016 ; Vuosikerta 54, Nro 4.

Bibtex - Lataa

@article{2b2c388d4679486b868293e5de551b61,
title = "Asemanseudut ja osaamisvetoisen kaupunkikehitt{\"a}misen kolmas aalto",
abstract = "Kaupungit k{\"a}yv{\"a}t l{\"a}pi jatkuvia muutosprosesseja, joilla on eri aikoina omat ominaiset ilmenemismuotonsa. Nyt monissa suomalaisissa kaupungeissa muutokset kohdistuvat rautatieasemien tuntumaan johtuen raideliikenteen muutoksista ja kaupunkikeskustojen tiivist{\"a}mistrendist{\"a}. Kaupunkien kehitt{\"a}misintoa lis{\"a}{\"a}v{\"a}t osaltaan ne asemanseutujen erityispiirteet, jotka n{\"a}ytt{\"a}isiv{\"a}t tarjoavan mahdollisuuksia uudenlaiseen paikalliseen elinkeino- ja innovaatiopolitiikkaan. T{\"a}ss{\"a} artikkelissa analysoidaan asemanseutukehitt{\"a}mist{\"a} osana laajempaa kaupunkikehitt{\"a}misen jatkumoa, jossa yhdistyv{\"a}t niin elinkeino- ja innovaatiopolitiikka kuin kaupunkisuunnittelukin. K{\"a}sitteellinen tarkastelu yhdistet{\"a}{\"a}n empiirisiin huomioihin Sein{\"a}joen kehityspolusta ja erityisesti sen asemanseudun kehitt{\"a}misprosessista.Cities are constantly in the middle of both immaterial and material transformation processes. At the moment, several Finnish cities are re-developing their railway station surroundings due to the changes in railway transportation (fast connections between cities, changes in freight logistics) and current trends in urban development (densification of city centres). In addition, the areas adjacent to railway stations seem to be interesting spots for urban development, as they offer new possibilities also for local economic development and innovation policies. In this article the current development processes related to railway stations and their surroundings will be analysed in the wider context of urban development. The basic idea is to recognize the connections between urban planning, local economic development and innovation policies. The nature of this paper is conceptual, but the ideas are illustrated by using the city of Sein{\"a}joki as an empirical case.",
author = "Ari Hynynen and Jari Kolehmainen",
year = "2016",
language = "Suomi",
volume = "54",
journal = "Yhdyskuntasuunnittelu",
issn = "1459-6806",
publisher = "Yhdyskuntasuunnittelun seura",
number = "4",

}

RIS (suitable for import to EndNote) - Lataa

TY - JOUR

T1 - Asemanseudut ja osaamisvetoisen kaupunkikehittämisen kolmas aalto

AU - Hynynen, Ari

AU - Kolehmainen, Jari

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - Kaupungit käyvät läpi jatkuvia muutosprosesseja, joilla on eri aikoina omat ominaiset ilmenemismuotonsa. Nyt monissa suomalaisissa kaupungeissa muutokset kohdistuvat rautatieasemien tuntumaan johtuen raideliikenteen muutoksista ja kaupunkikeskustojen tiivistämistrendistä. Kaupunkien kehittämisintoa lisäävät osaltaan ne asemanseutujen erityispiirteet, jotka näyttäisivät tarjoavan mahdollisuuksia uudenlaiseen paikalliseen elinkeino- ja innovaatiopolitiikkaan. Tässä artikkelissa analysoidaan asemanseutukehittämistä osana laajempaa kaupunkikehittämisen jatkumoa, jossa yhdistyvät niin elinkeino- ja innovaatiopolitiikka kuin kaupunkisuunnittelukin. Käsitteellinen tarkastelu yhdistetään empiirisiin huomioihin Seinäjoen kehityspolusta ja erityisesti sen asemanseudun kehittämisprosessista.Cities are constantly in the middle of both immaterial and material transformation processes. At the moment, several Finnish cities are re-developing their railway station surroundings due to the changes in railway transportation (fast connections between cities, changes in freight logistics) and current trends in urban development (densification of city centres). In addition, the areas adjacent to railway stations seem to be interesting spots for urban development, as they offer new possibilities also for local economic development and innovation policies. In this article the current development processes related to railway stations and their surroundings will be analysed in the wider context of urban development. The basic idea is to recognize the connections between urban planning, local economic development and innovation policies. The nature of this paper is conceptual, but the ideas are illustrated by using the city of Seinäjoki as an empirical case.

AB - Kaupungit käyvät läpi jatkuvia muutosprosesseja, joilla on eri aikoina omat ominaiset ilmenemismuotonsa. Nyt monissa suomalaisissa kaupungeissa muutokset kohdistuvat rautatieasemien tuntumaan johtuen raideliikenteen muutoksista ja kaupunkikeskustojen tiivistämistrendistä. Kaupunkien kehittämisintoa lisäävät osaltaan ne asemanseutujen erityispiirteet, jotka näyttäisivät tarjoavan mahdollisuuksia uudenlaiseen paikalliseen elinkeino- ja innovaatiopolitiikkaan. Tässä artikkelissa analysoidaan asemanseutukehittämistä osana laajempaa kaupunkikehittämisen jatkumoa, jossa yhdistyvät niin elinkeino- ja innovaatiopolitiikka kuin kaupunkisuunnittelukin. Käsitteellinen tarkastelu yhdistetään empiirisiin huomioihin Seinäjoen kehityspolusta ja erityisesti sen asemanseudun kehittämisprosessista.Cities are constantly in the middle of both immaterial and material transformation processes. At the moment, several Finnish cities are re-developing their railway station surroundings due to the changes in railway transportation (fast connections between cities, changes in freight logistics) and current trends in urban development (densification of city centres). In addition, the areas adjacent to railway stations seem to be interesting spots for urban development, as they offer new possibilities also for local economic development and innovation policies. In this article the current development processes related to railway stations and their surroundings will be analysed in the wider context of urban development. The basic idea is to recognize the connections between urban planning, local economic development and innovation policies. The nature of this paper is conceptual, but the ideas are illustrated by using the city of Seinäjoki as an empirical case.

M3 - Article

VL - 54

JO - Yhdyskuntasuunnittelu

JF - Yhdyskuntasuunnittelu

SN - 1459-6806

IS - 4

ER -