TUTCRIS - Tampereen teknillinen yliopisto

TUTCRIS

Automaattiautojen vaikutukset liikkumistottumuksiin

Tutkimustuotos

Standard

Automaattiautojen vaikutukset liikkumistottumuksiin. / Liljamo, Timo; Liimatainen, Heikki; Pöllänen, Markus; Tiikkaja, Hanne; Utriainen, Roni; Viri, Riku.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, 2018. 135 s. (Trafin tutkimuksia; Nro 1/2018).

Tutkimustuotos

Harvard

APA

Vancouver

Liljamo T, Liimatainen H, Pöllänen M, Tiikkaja H, Utriainen R, Viri R. Automaattiautojen vaikutukset liikkumistottumuksiin. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, 2018. 135 s. (Trafin tutkimuksia; 1/2018).

Author

Bibtex - Lataa

@book{f5f71c697ea64aa6b664e1f1e90328b9,
title = "Automaattiautojen vaikutukset liikkumistottumuksiin",
abstract = "Tieliikenteen automaatio on kehittynyt viime vuosina merkitt{\"a}v{\"a}sti ja automaattiautojen odotetaan yleistyv{\"a}n markkinoilla 2020-luvun alkupuolella. Liikenteen automaatio muuttaa my{\"o}s liikennej{\"a}rjestelm{\"a}{\"a} ja liikennek{\"a}ytt{\"a}ytymist{\"a}. Automaattiautojen odotetaan lis{\"a}{\"a}v{\"a}n ihmisten liikkumista, muokkaavan tyypillisi{\"a} liikkumistottumuksia erilaisiksi ja tuovan liikennej{\"a}rjestelm{\"a}{\"a}n merkitt{\"a}vi{\"a} hy{\"o}tyj{\"a} muun muassa liikenneturvallisuuden ja liikenteen tehokkuuden parantuessa. T{\"a}m{\"a}n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt{\"a}{\"a}, miten robottiautot vaikuttavat ihmisten liikkumiseen ja miten valmiita ihmiset ovat ottamaan k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n automaattiautoja. Tutkimus koostui kirjallisuusselvityksest{\"a}, laajasta postikyselytutkimuksesta ja asiantuntijaty{\"o}pajasta, joiden avulla tutkimuskysymyksiin vastattiin.Kirjallisuudessa on arvioitu, ett{\"a} henkil{\"o}kilometrien kokonaism{\"a}{\"a}r{\"a} voi automaattiautojen seurauksena kasvaa jopa 10–40 {\%} nykyisest{\"a}. 60 {\%} kyselyn vastaajista uskoo my{\"o}s liikkuvansa enemm{\"a}n henkil{\"o}autolla, jos liikkuminen olisi nykyist{\"a} halvempaa. My{\"o}s asiantuntijaty{\"o}pajassa tunnistettiin, ett{\"a} liikenteen automaatio voi kasvattaa henkil{\"o}kilometrien m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a}, joskin samaan aikaan digitalisaation tuomat muutokset voivat v{\"a}hent{\"a}{\"a} liikkumisen tarvetta.Automaattiautojen vaikutukset kulkutapajakaumiin ovat viel{\"a} ep{\"a}selvi{\"a}. Useissa tutkimuksissa todetaan, ett{\"a} automaattiautot voivat kasvattaa henkil{\"o}autoilun kulkutapaosuutta jopa 10–30 {\%}, mutta joidenkin tutkimusten mukaan liikenteen automatisoituminen voi v{\"a}hent{\"a}{\"a} henkil{\"o}autoilun kulkutapaosuutta. Kyselyn kulkutavan valintateht{\"a}viss{\"a} nykyiset joukkoliikenteen k{\"a}ytt{\"a}j{\"a}t n{\"a}kiv{\"a}t oman automaattiauton olevan omaa henkil{\"o}autoa mieluisampi vaihtoehto, joten autojen osuus voi kasvaa. Henkil{\"o}autoilun houkuttelevuuden kasvusta huolimatta asiantuntijat odottavat jalankulun ja py{\"o}r{\"a}ilyn sek{\"a} joukkoliikenteen kulkutapaosuuksien kasvavan Suomessa tulevaisuudessa maank{\"a}yt{\"o}n ohjauksen, liikkumisen ohjauksen ja muuttuvien arvostusten my{\"o}t{\"a}.Automaattiautojen my{\"o}t{\"a} autojen yhteisk{\"a}ytt{\"o}palveluista on teht{\"a}viss{\"a} houkuttelevampi vaihtoehto autonomistukselle. Tutkimuksen mukaan noin 66 {\%} suomalaisista ei koe tarvetta omistaa omaa automaattiautoa tulevaisuudessa, mik{\"a}li automaattitaksi olisi aina hyvin saatavilla ja automaattitaksien vuosikustannukset olisivat k{\"a}ytt{\"a}j{\"a}lle itse omistettua autoa pienemm{\"a}t. My{\"o}s asiantuntijat odottavat autonomistuksen pienentyv{\"a}n ja autokannan muuttuvan hitaasti entist{\"a} enemm{\"a}n yhteisk{\"a}ytt{\"o}autojen suuntaan.Ihmisten suhtautumista robottiautoihin ei ole aiemmin tutkittu Suomessa. T{\"a}m{\"a}n tutkimuksen tuloksena todettiin, ett{\"a} suurin osa suomalaisista suhtautuu my{\"o}nteisesti automaattiautoihin. Automaattiautoille l{\"o}ytyy kuitenkin yh{\"a} my{\"o}s joukko vastustajia, jotka eiv{\"a}t miss{\"a}{\"a}n nimess{\"a} toivo automaattiautojen yleistyv{\"a}n. Voidaan kuitenkin todeta, ett{\"a} suomalaiset ovat keskim{\"a}{\"a}rin melko valmiita kokeilemaan ja k{\"a}ytt{\"a}m{\"a}{\"a}n automaattiautoja, kunhan niiden turvallisuus ja luotettavuus pystyt{\"a}{\"a}n takaamaan.",
keywords = "automated vehicle, robot vehicle, questionnaire survey, travel behaviour, automaattiauto, robottiauto, kyselytutkimus, liikennek{\"a}ytt{\"a}ytyminen",
author = "Timo Liljamo and Heikki Liimatainen and Markus P{\"o}ll{\"a}nen and Hanne Tiikkaja and Roni Utriainen and Riku Viri",
year = "2018",
month = "1",
day = "5",
language = "Suomi",
series = "Trafin tutkimuksia",
publisher = "Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi",
number = "1/2018",

}

RIS (suitable for import to EndNote) - Lataa

TY - BOOK

T1 - Automaattiautojen vaikutukset liikkumistottumuksiin

AU - Liljamo, Timo

AU - Liimatainen, Heikki

AU - Pöllänen, Markus

AU - Tiikkaja, Hanne

AU - Utriainen, Roni

AU - Viri, Riku

PY - 2018/1/5

Y1 - 2018/1/5

N2 - Tieliikenteen automaatio on kehittynyt viime vuosina merkittävästi ja automaattiautojen odotetaan yleistyvän markkinoilla 2020-luvun alkupuolella. Liikenteen automaatio muuttaa myös liikennejärjestelmää ja liikennekäyttäytymistä. Automaattiautojen odotetaan lisäävän ihmisten liikkumista, muokkaavan tyypillisiä liikkumistottumuksia erilaisiksi ja tuovan liikennejärjestelmään merkittäviä hyötyjä muun muassa liikenneturvallisuuden ja liikenteen tehokkuuden parantuessa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten robottiautot vaikuttavat ihmisten liikkumiseen ja miten valmiita ihmiset ovat ottamaan käyttöön automaattiautoja. Tutkimus koostui kirjallisuusselvityksestä, laajasta postikyselytutkimuksesta ja asiantuntijatyöpajasta, joiden avulla tutkimuskysymyksiin vastattiin.Kirjallisuudessa on arvioitu, että henkilökilometrien kokonaismäärä voi automaattiautojen seurauksena kasvaa jopa 10–40 % nykyisestä. 60 % kyselyn vastaajista uskoo myös liikkuvansa enemmän henkilöautolla, jos liikkuminen olisi nykyistä halvempaa. Myös asiantuntijatyöpajassa tunnistettiin, että liikenteen automaatio voi kasvattaa henkilökilometrien määrää, joskin samaan aikaan digitalisaation tuomat muutokset voivat vähentää liikkumisen tarvetta.Automaattiautojen vaikutukset kulkutapajakaumiin ovat vielä epäselviä. Useissa tutkimuksissa todetaan, että automaattiautot voivat kasvattaa henkilöautoilun kulkutapaosuutta jopa 10–30 %, mutta joidenkin tutkimusten mukaan liikenteen automatisoituminen voi vähentää henkilöautoilun kulkutapaosuutta. Kyselyn kulkutavan valintatehtävissä nykyiset joukkoliikenteen käyttäjät näkivät oman automaattiauton olevan omaa henkilöautoa mieluisampi vaihtoehto, joten autojen osuus voi kasvaa. Henkilöautoilun houkuttelevuuden kasvusta huolimatta asiantuntijat odottavat jalankulun ja pyöräilyn sekä joukkoliikenteen kulkutapaosuuksien kasvavan Suomessa tulevaisuudessa maankäytön ohjauksen, liikkumisen ohjauksen ja muuttuvien arvostusten myötä.Automaattiautojen myötä autojen yhteiskäyttöpalveluista on tehtävissä houkuttelevampi vaihtoehto autonomistukselle. Tutkimuksen mukaan noin 66 % suomalaisista ei koe tarvetta omistaa omaa automaattiautoa tulevaisuudessa, mikäli automaattitaksi olisi aina hyvin saatavilla ja automaattitaksien vuosikustannukset olisivat käyttäjälle itse omistettua autoa pienemmät. Myös asiantuntijat odottavat autonomistuksen pienentyvän ja autokannan muuttuvan hitaasti entistä enemmän yhteiskäyttöautojen suuntaan.Ihmisten suhtautumista robottiautoihin ei ole aiemmin tutkittu Suomessa. Tämän tutkimuksen tuloksena todettiin, että suurin osa suomalaisista suhtautuu myönteisesti automaattiautoihin. Automaattiautoille löytyy kuitenkin yhä myös joukko vastustajia, jotka eivät missään nimessä toivo automaattiautojen yleistyvän. Voidaan kuitenkin todeta, että suomalaiset ovat keskimäärin melko valmiita kokeilemaan ja käyttämään automaattiautoja, kunhan niiden turvallisuus ja luotettavuus pystytään takaamaan.

AB - Tieliikenteen automaatio on kehittynyt viime vuosina merkittävästi ja automaattiautojen odotetaan yleistyvän markkinoilla 2020-luvun alkupuolella. Liikenteen automaatio muuttaa myös liikennejärjestelmää ja liikennekäyttäytymistä. Automaattiautojen odotetaan lisäävän ihmisten liikkumista, muokkaavan tyypillisiä liikkumistottumuksia erilaisiksi ja tuovan liikennejärjestelmään merkittäviä hyötyjä muun muassa liikenneturvallisuuden ja liikenteen tehokkuuden parantuessa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten robottiautot vaikuttavat ihmisten liikkumiseen ja miten valmiita ihmiset ovat ottamaan käyttöön automaattiautoja. Tutkimus koostui kirjallisuusselvityksestä, laajasta postikyselytutkimuksesta ja asiantuntijatyöpajasta, joiden avulla tutkimuskysymyksiin vastattiin.Kirjallisuudessa on arvioitu, että henkilökilometrien kokonaismäärä voi automaattiautojen seurauksena kasvaa jopa 10–40 % nykyisestä. 60 % kyselyn vastaajista uskoo myös liikkuvansa enemmän henkilöautolla, jos liikkuminen olisi nykyistä halvempaa. Myös asiantuntijatyöpajassa tunnistettiin, että liikenteen automaatio voi kasvattaa henkilökilometrien määrää, joskin samaan aikaan digitalisaation tuomat muutokset voivat vähentää liikkumisen tarvetta.Automaattiautojen vaikutukset kulkutapajakaumiin ovat vielä epäselviä. Useissa tutkimuksissa todetaan, että automaattiautot voivat kasvattaa henkilöautoilun kulkutapaosuutta jopa 10–30 %, mutta joidenkin tutkimusten mukaan liikenteen automatisoituminen voi vähentää henkilöautoilun kulkutapaosuutta. Kyselyn kulkutavan valintatehtävissä nykyiset joukkoliikenteen käyttäjät näkivät oman automaattiauton olevan omaa henkilöautoa mieluisampi vaihtoehto, joten autojen osuus voi kasvaa. Henkilöautoilun houkuttelevuuden kasvusta huolimatta asiantuntijat odottavat jalankulun ja pyöräilyn sekä joukkoliikenteen kulkutapaosuuksien kasvavan Suomessa tulevaisuudessa maankäytön ohjauksen, liikkumisen ohjauksen ja muuttuvien arvostusten myötä.Automaattiautojen myötä autojen yhteiskäyttöpalveluista on tehtävissä houkuttelevampi vaihtoehto autonomistukselle. Tutkimuksen mukaan noin 66 % suomalaisista ei koe tarvetta omistaa omaa automaattiautoa tulevaisuudessa, mikäli automaattitaksi olisi aina hyvin saatavilla ja automaattitaksien vuosikustannukset olisivat käyttäjälle itse omistettua autoa pienemmät. Myös asiantuntijat odottavat autonomistuksen pienentyvän ja autokannan muuttuvan hitaasti entistä enemmän yhteiskäyttöautojen suuntaan.Ihmisten suhtautumista robottiautoihin ei ole aiemmin tutkittu Suomessa. Tämän tutkimuksen tuloksena todettiin, että suurin osa suomalaisista suhtautuu myönteisesti automaattiautoihin. Automaattiautoille löytyy kuitenkin yhä myös joukko vastustajia, jotka eivät missään nimessä toivo automaattiautojen yleistyvän. Voidaan kuitenkin todeta, että suomalaiset ovat keskimäärin melko valmiita kokeilemaan ja käyttämään automaattiautoja, kunhan niiden turvallisuus ja luotettavuus pystytään takaamaan.

KW - automated vehicle

KW - robot vehicle

KW - questionnaire survey

KW - travel behaviour

KW - automaattiauto

KW - robottiauto

KW - kyselytutkimus

KW - liikennekäyttäytyminen

M3 - Commissioned report

T3 - Trafin tutkimuksia

BT - Automaattiautojen vaikutukset liikkumistottumuksiin

PB - Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi

ER -