TUTCRIS - Tampereen teknillinen yliopisto

TUTCRIS

Kehittämistutkimus: vuorovaikutteisten Matlab-opetusohjelmien vaikutus minäpystyvyyteen ja oppimistuloksiin yliopistomatematiikassa

Tutkimustuotosvertaisarvioitu

Standard

Kehittämistutkimus: vuorovaikutteisten Matlab-opetusohjelmien vaikutus minäpystyvyyteen ja oppimistuloksiin yliopistomatematiikassa. / Kaarakka, Terhi Elina; Ali-Löytty, Simo; Huhtanen, Miika.

julkaisussa: FMSERA Journal , Vuosikerta 2, Nro 1, 2018, s. 67-77.

Tutkimustuotosvertaisarvioitu

Harvard

APA

Vancouver

Author

Bibtex - Lataa

@article{c19a09feb9494ff78d71c0483e9e2321,
title = "Kehitt{\"a}mistutkimus: vuorovaikutteisten Matlab-opetusohjelmien vaikutus min{\"a}pystyvyyteen ja oppimistuloksiin yliopistomatematiikassa",
abstract = "Tampereen teknillisess{\"a} yliopistossa luotiin kev{\"a}{\"a}ll{\"a} 2017 kehitt{\"a}mistutkimuksena opetusmoduuli matriisilaskennan sek{\"a} MATLAB-ohjelmiston harjoitteluun. Moduulissa olevien vuorovaikutteisten opetusohjelmien yksi tavoite on vaikuttaa positiivisesti opiskelijoiden min{\"a}pystyvyyteen matematiikassa ja MATLABin k{\"a}yt{\"o}ss{\"a}. Tutkimuksen t{\"a}ss{\"a} vaiheessa selvitettiin eroja oppimistuloksissa sek{\"a} min{\"a}pystyvyyden muutoksissa opetusohjelmilla harjoittelevien ja itsen{\"a}isesti opiskelevien opiskelijoiden v{\"a}lill{\"a}. T{\"a}ss{\"a} tutkimuksessa ei havaittu tilastollisesti merkitsev{\"a}{\"a} eroa ryhmien v{\"a}lill{\"a}. Alkutilanteessa koeryhm{\"a}n min{\"a}pystyvyystuntemukset eri mittareilla olivat matalampia, mutta erot tasoittuivat tutkimuksen aikana. Ryhmien ep{\"a}homogeenisuus alussa heikent{\"a}{\"a} tulosten yleistett{\"a}vyytt{\"a}, mutta tulokset ovat lupaavia ja rohkaisevat tutkimaan asiaa enemm{\"a}n.",
author = "Kaarakka, {Terhi Elina} and Simo Ali-L{\"o}ytty and Miika Huhtanen",
year = "2018",
language = "Suomi",
volume = "2",
pages = "67--77",
journal = "FMSERA Journal",
issn = "2489-4583",
number = "1",

}

RIS (suitable for import to EndNote) - Lataa

TY - JOUR

T1 - Kehittämistutkimus: vuorovaikutteisten Matlab-opetusohjelmien vaikutus minäpystyvyyteen ja oppimistuloksiin yliopistomatematiikassa

AU - Kaarakka, Terhi Elina

AU - Ali-Löytty, Simo

AU - Huhtanen, Miika

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - Tampereen teknillisessä yliopistossa luotiin keväällä 2017 kehittämistutkimuksena opetusmoduuli matriisilaskennan sekä MATLAB-ohjelmiston harjoitteluun. Moduulissa olevien vuorovaikutteisten opetusohjelmien yksi tavoite on vaikuttaa positiivisesti opiskelijoiden minäpystyvyyteen matematiikassa ja MATLABin käytössä. Tutkimuksen tässä vaiheessa selvitettiin eroja oppimistuloksissa sekä minäpystyvyyden muutoksissa opetusohjelmilla harjoittelevien ja itsenäisesti opiskelevien opiskelijoiden välillä. Tässä tutkimuksessa ei havaittu tilastollisesti merkitsevää eroa ryhmien välillä. Alkutilanteessa koeryhmän minäpystyvyystuntemukset eri mittareilla olivat matalampia, mutta erot tasoittuivat tutkimuksen aikana. Ryhmien epähomogeenisuus alussa heikentää tulosten yleistettävyyttä, mutta tulokset ovat lupaavia ja rohkaisevat tutkimaan asiaa enemmän.

AB - Tampereen teknillisessä yliopistossa luotiin keväällä 2017 kehittämistutkimuksena opetusmoduuli matriisilaskennan sekä MATLAB-ohjelmiston harjoitteluun. Moduulissa olevien vuorovaikutteisten opetusohjelmien yksi tavoite on vaikuttaa positiivisesti opiskelijoiden minäpystyvyyteen matematiikassa ja MATLABin käytössä. Tutkimuksen tässä vaiheessa selvitettiin eroja oppimistuloksissa sekä minäpystyvyyden muutoksissa opetusohjelmilla harjoittelevien ja itsenäisesti opiskelevien opiskelijoiden välillä. Tässä tutkimuksessa ei havaittu tilastollisesti merkitsevää eroa ryhmien välillä. Alkutilanteessa koeryhmän minäpystyvyystuntemukset eri mittareilla olivat matalampia, mutta erot tasoittuivat tutkimuksen aikana. Ryhmien epähomogeenisuus alussa heikentää tulosten yleistettävyyttä, mutta tulokset ovat lupaavia ja rohkaisevat tutkimaan asiaa enemmän.

M3 - Article

VL - 2

SP - 67

EP - 77

JO - FMSERA Journal

JF - FMSERA Journal

SN - 2489-4583

IS - 1

ER -