TUTCRIS - Tampereen teknillinen yliopisto

TUTCRIS

Me-rkit, Konstruktivismi mainoksessa

Tutkimustuotos

Yksityiskohdat

AlkuperäiskieliSuomi
JulkaisupaikkaTampere
KustantajaTampere University of Technology
Sivumäärä192
ISBN (elektroninen)978-952-15-1910-9
ISBN (painettu)978-952-15-1870-6
TilaJulkaistu - 5 joulukuuta 2007
OKM-julkaisutyyppiG4 Monografiaväitöskirja

Julkaisusarja

NimiTampere University of Technology. Publication
KustantajaTampere University of Technology
Vuosikerta690
ISSN (painettu)1459-2045

Tiivistelmä

Mainokset kiinteänä osana medioita ovat merkittävä oppimisympäristö. Mainostajat haluavat opettaa kuluttajia, joten mainostajien on tärkeää ymmärtää oppimista. Tutkimus tuo mainonnan käsitteiden joukkoon kasvatustieteistä konstruktivismin, hyväksi havaitun oppimiskäsityksen. Tutkimus siirtää konstruktivismin teemat pragmaattisen semiotiikan avulla mainoksiin, joita määrittää viestinnän semioottinen malli. Tutkimus vastaa kysymykseen, millainen on konstruktivistinen mainos.Tutkimus käyttää käsiteanalyyttistä tutkimusotetta. Tutkimuksen aineiston muodostavat mainonnan, kasvatustieteiden ja semiotiikan kirjallisuus sekä väittämät, jotka kuvaavat konstruktivismin vaikutuksia käytännön opetustyöhön. Semioottinen lähestyminen ryhmittelee konstruktivismin merkit mainoksessa kolmikantaisella merkkiluokittelulla ikoneihin, indekseihin ja symboleihin.Keskeisiä konstruktivismin käytännön vaikutuksia mainoksen oppimisympäristössä on kolme: välittyneisyys, ongelmalähtöisyys ja käyttöyhteys. Näistä ongelmalähtöisyys ja käyttöyhteys jäsennetään kolmikantaisella merkkiluokittelulla. Tulokseksi syntyy malli nimeltään konstruktivismin merkit mainoksessa. Mallia havainnollistaa joukko esimerkkimainoksia. Mallin sovellettavuutta lisää semioottinen työkalu nimeltään mainoksen merkkien rakentelukaavio. Rakentelukaavion ja siitä edelleen pelkistetyn rakentelukaavion minuuttimallin tarkoitus on avustaa olemassa olevan mainoksen analysointia sekä helpottaa uuden mainoksen konstruktivistista suunnittelua.Avainsanat: konstruktivismi, mainonnansuunnittelu, mainonta, oppiminen, Peirce, semiotiikka.

Julkaisufoorumi-taso

Latausten tilastot

Ei tietoja saatavilla