TUTCRIS - Tampereen teknillinen yliopisto

TUTCRIS

Projektityöskentelyn kehittäminen yläkoulun matematiikan opetuksessa

Tutkimustuotosvertaisarvioitu

Yksityiskohdat

AlkuperäiskieliSuomi
Sivut90-99
Sivumäärä10
JulkaisuFMSERA Journal
Vuosikerta2
Numero1
TilaJulkaistu - 2018
OKM-julkaisutyyppiA1 Alkuperäisartikkeli

Tiivistelmä

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 aikana ovat ilmiölähtöinen oppiminen ja projektiluontoinen työskentely lisääntyneet peruskouluissa merkittävästi. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan oppilaan ja opettajan näkökulmasta lähinnä yläkoulun matematiikan opetukseen liitetyn projektityöskentelyn kehittämiskohteita sekä niihin mahdollisia kehittämisehdotuksia. Tutkimusaineistoa on kerätty kyselylomakkeilla ja havainnoinnilla LUMA Suomen Projektioppiminen-kehittämishankkeesta, StarT-projektikilpailusta ja Teknologiateollisuuden My TecH –ohjelmasta. Tutkimukseen osallistui 365 oppilasta ja 19 opettajaa. Projektityöskentelyn suurimmat haasteet voidaan luokitella oppilaan ja opettajan toimintaan, itse projektiin tai koulutoiminnan puitteisiin liittyviksi. Jokaiseen osa-alueeseen opettaja voi omalla toiminnallaan vaikuttaa.

Julkaisufoorumi-taso

Tilastokeskuksen tieteenalat