TUTCRIS - Tampereen teknillinen yliopisto

TUTCRIS

Tieliikenteen kuljetusyritysten vastuullisuusmalli: Tilaajaohjeistus

Tutkimustuotos

Standard

Tieliikenteen kuljetusyritysten vastuullisuusmalli: Tilaajaohjeistus. / Nykänen, Lasse; Viri, Riku.

Helsinki : Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, 2016. 18 s. (Trafin tutkimuksia; Nro 13).

Tutkimustuotos

Harvard

Nykänen, L & Viri, R 2016, Tieliikenteen kuljetusyritysten vastuullisuusmalli: Tilaajaohjeistus. Trafin tutkimuksia, Nro 13, Vuosikerta. 2016, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, Helsinki.

APA

Nykänen, L., & Viri, R. (2016). Tieliikenteen kuljetusyritysten vastuullisuusmalli: Tilaajaohjeistus. (Trafin tutkimuksia; Nro 13). Helsinki: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi.

Vancouver

Nykänen L, Viri R. Tieliikenteen kuljetusyritysten vastuullisuusmalli: Tilaajaohjeistus. Helsinki: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, 2016. 18 s. (Trafin tutkimuksia; 13).

Author

Nykänen, Lasse ; Viri, Riku. / Tieliikenteen kuljetusyritysten vastuullisuusmalli: Tilaajaohjeistus. Helsinki : Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, 2016. 18 Sivumäärä (Trafin tutkimuksia; 13).

Bibtex - Lataa

@book{ac61a8672b4c47c7b5609640aa133b51,
title = "Tieliikenteen kuljetusyritysten vastuullisuusmalli: Tilaajaohjeistus",
abstract = "Tieliikenteen vastuullisuusmalli on Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin johdolla kehitett{\"a}v{\"a} vapaaehtoisuuteen perustuva vastuullista kuljetustoimintaa edist{\"a}v{\"a} johtamis- ja toimintatapamalli tiekuljetusalle. Vastuullisuusmallin avulla kuljetusyrityksi{\"a} kannustetaan ja tuetaan ennakoivaan ja tietoon perustuvaan johtamiskulttuurin. Vastuullisuusmalli kattaa vastuullisen tiekuljetuksen eri osa-alueet huomioimalla yritysten keskeisimm{\"a}t turvallisuus-, laatu- ja ymp{\"a}rist{\"o}asiat ja kytkem{\"a}ll{\"a} ne kuljetusyritysten talouteen. Vastuullisuusmalli on ensisijaisesti kehitetty kuljetusyrityksille, mutta malli tarjoaa ty{\"o}kaluja ja toimintamalleja my{\"o}s kuljetusyritysten ja kuljetusten tilaajien v{\"a}liseen kommunikointiin ja yhteisty{\"o}h{\"o}n.Vastuullisuusmallia on Trafissa kehitetty jo usean vuoden ajan ja vuonna 2013 k{\"a}ynnistyi ensimm{\"a}inen tieliikenteen tavarankuljetusyritysten kanssa yhteisty{\"o}ss{\"a} toteutettu vastuullisuusmallin kehityshanke. Ensimm{\"a}isen kehityshankkeen tuloksena syntyi vastuullisuusmallin ydinsis{\"a}lt{\"o} ja rakenne, jonka p{\"a}{\"a}lle vastuullisuusmalli rakentuu. 2014 vastuullisuusmallin kehityst{\"a} jatkettiin yhteisty{\"o}ss{\"a} tavarakuljetusyritysten kanssa. Ensimm{\"a}isen jatkohankeen tuloksena muodostui varsinainen vastuullisuusmallin seurantaty{\"o}kalu ja vastuullisuusmallin esimerkkilomakkeet sek{\"a} yksityiskohtainen ohjeistus kuljetusyrityksille siit{\"a}, miten he voivat hy{\"o}dynt{\"a}{\"a} vastuullisuusmallia omassa toiminnassaan.Syksyll{\"a} 2015 k{\"a}ynnistyi vastuullisuusmallin kehityshanke tieliikenteen henkil{\"o}kuljetusyrityksille, jonka aikana vastuullisuusmalli laajennettiin kattamaan my{\"o}s tieliikenteen henkil{\"o}kuljetukset. Vastuullisuusmallin henkil{\"o}kuljetus-hankkeen ohessa tehtiin my{\"o}s ensimm{\"a}isi{\"a} varsinaisia asiantuntijahaastatteluita kuljetusten tilaajien kanssa. Tiekuljetusten tilaajien rooli vastuullisuuden kehitt{\"a}misess{\"a} ja edist{\"a}misess{\"a} on niin keskeinen, ett{\"a} syksyll{\"a} 2016 Trafi k{\"a}ynnisti vastuullisuusmallin tilaajaohjeistus-hankkeen, jonka loppuraportti t{\"a}m{\"a} on. Hankkeen tarkoituksena oli selvitt{\"a}{\"a}, miten kuljetusten tilaajat voivat tehokkaimmin hy{\"o}dynt{\"a}{\"a} vastuullisuusmallia ja laatia tilaajille ohjeistus vastuullisuusmallista. Hankkeen etenemisen ja laadunvarmistamiseksi hankkeelle muodostettiin ohjausryhm{\"a}, johon kuuluivat: Sanna Str{\"o}m, ohjausryhm{\"a}n puheenjohtaja (Trafi), Marke Lahtinen, ohjausryhm{\"a}n sihteeri (Trafi), Mikko V{\"a}stil{\"a} (Trafi), Arttu Lauhkonen (Trafi), Marko Rajam{\"a}ki (Trafi), Ann-Mari M{\"a}ntyl{\"a} (Trafi) ja Lasse Nyk{\"a}nen (TTY/Liikenteen tutkimuskeskus Verne).T{\"a}m{\"a} raportti koostuu viidest{\"a} varsinaisesta luvusta sek{\"a} raportin lopussa olevasta yhteenvedosta ja raportin liitteess{\"a} olevasta vastuullisuusmallin ohjeistuksesta tiekuljetuksia tilaaville organisaatioille. Raportin kaksi ensimm{\"a}ist{\"a} lukua kuvaavat vastuullisuusmallin kehitt{\"a}misen taustaa ja t{\"a}ss{\"a} loppuraportissa k{\"a}sitelt{\"a}v{\"a}n tutkimuksen toteutusta. Luvut 3-5koostuvat vastuullisuusmalli-hankkeiden ja kirjallisuuden aikana muodostuneista k{\"a}sityksist{\"a}, miten kuljetusten tilaajat voivat omassa toiminnassaan hy{\"o}dynt{\"a}{\"a} vastuullisuusmalliaja sen mukaista toimintaa. Luvuissa kuvataan my{\"o}s tilaajaorganisaatioiden kiinnostusta ja sitoutumista tiekuljetusalan vastuullisuuden kehitt{\"a}miseen erityisesti vastuullisuusmallinavulla.",
keywords = "vastuullisuus, vastuullisuusmalli, turvallisuus, laatu, ymp{\"a}rist{\"o}, tiekuljetukset, responsibility, responsibility model, Safety, quality, Environment, road transport",
author = "Lasse Nyk{\"a}nen and Riku Viri",
year = "2016",
month = "12",
language = "Suomi",
volume = "2016",
series = "Trafin tutkimuksia",
publisher = "Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi",
number = "13",

}

RIS (suitable for import to EndNote) - Lataa

TY - BOOK

T1 - Tieliikenteen kuljetusyritysten vastuullisuusmalli: Tilaajaohjeistus

AU - Nykänen, Lasse

AU - Viri, Riku

PY - 2016/12

Y1 - 2016/12

N2 - Tieliikenteen vastuullisuusmalli on Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin johdolla kehitettävä vapaaehtoisuuteen perustuva vastuullista kuljetustoimintaa edistävä johtamis- ja toimintatapamalli tiekuljetusalle. Vastuullisuusmallin avulla kuljetusyrityksiä kannustetaan ja tuetaan ennakoivaan ja tietoon perustuvaan johtamiskulttuurin. Vastuullisuusmalli kattaa vastuullisen tiekuljetuksen eri osa-alueet huomioimalla yritysten keskeisimmät turvallisuus-, laatu- ja ympäristöasiat ja kytkemällä ne kuljetusyritysten talouteen. Vastuullisuusmalli on ensisijaisesti kehitetty kuljetusyrityksille, mutta malli tarjoaa työkaluja ja toimintamalleja myös kuljetusyritysten ja kuljetusten tilaajien väliseen kommunikointiin ja yhteistyöhön.Vastuullisuusmallia on Trafissa kehitetty jo usean vuoden ajan ja vuonna 2013 käynnistyi ensimmäinen tieliikenteen tavarankuljetusyritysten kanssa yhteistyössä toteutettu vastuullisuusmallin kehityshanke. Ensimmäisen kehityshankkeen tuloksena syntyi vastuullisuusmallin ydinsisältö ja rakenne, jonka päälle vastuullisuusmalli rakentuu. 2014 vastuullisuusmallin kehitystä jatkettiin yhteistyössä tavarakuljetusyritysten kanssa. Ensimmäisen jatkohankeen tuloksena muodostui varsinainen vastuullisuusmallin seurantatyökalu ja vastuullisuusmallin esimerkkilomakkeet sekä yksityiskohtainen ohjeistus kuljetusyrityksille siitä, miten he voivat hyödyntää vastuullisuusmallia omassa toiminnassaan.Syksyllä 2015 käynnistyi vastuullisuusmallin kehityshanke tieliikenteen henkilökuljetusyrityksille, jonka aikana vastuullisuusmalli laajennettiin kattamaan myös tieliikenteen henkilökuljetukset. Vastuullisuusmallin henkilökuljetus-hankkeen ohessa tehtiin myös ensimmäisiä varsinaisia asiantuntijahaastatteluita kuljetusten tilaajien kanssa. Tiekuljetusten tilaajien rooli vastuullisuuden kehittämisessä ja edistämisessä on niin keskeinen, että syksyllä 2016 Trafi käynnisti vastuullisuusmallin tilaajaohjeistus-hankkeen, jonka loppuraportti tämä on. Hankkeen tarkoituksena oli selvittää, miten kuljetusten tilaajat voivat tehokkaimmin hyödyntää vastuullisuusmallia ja laatia tilaajille ohjeistus vastuullisuusmallista. Hankkeen etenemisen ja laadunvarmistamiseksi hankkeelle muodostettiin ohjausryhmä, johon kuuluivat: Sanna Ström, ohjausryhmän puheenjohtaja (Trafi), Marke Lahtinen, ohjausryhmän sihteeri (Trafi), Mikko Västilä (Trafi), Arttu Lauhkonen (Trafi), Marko Rajamäki (Trafi), Ann-Mari Mäntylä (Trafi) ja Lasse Nykänen (TTY/Liikenteen tutkimuskeskus Verne).Tämä raportti koostuu viidestä varsinaisesta luvusta sekä raportin lopussa olevasta yhteenvedosta ja raportin liitteessä olevasta vastuullisuusmallin ohjeistuksesta tiekuljetuksia tilaaville organisaatioille. Raportin kaksi ensimmäistä lukua kuvaavat vastuullisuusmallin kehittämisen taustaa ja tässä loppuraportissa käsiteltävän tutkimuksen toteutusta. Luvut 3-5koostuvat vastuullisuusmalli-hankkeiden ja kirjallisuuden aikana muodostuneista käsityksistä, miten kuljetusten tilaajat voivat omassa toiminnassaan hyödyntää vastuullisuusmalliaja sen mukaista toimintaa. Luvuissa kuvataan myös tilaajaorganisaatioiden kiinnostusta ja sitoutumista tiekuljetusalan vastuullisuuden kehittämiseen erityisesti vastuullisuusmallinavulla.

AB - Tieliikenteen vastuullisuusmalli on Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin johdolla kehitettävä vapaaehtoisuuteen perustuva vastuullista kuljetustoimintaa edistävä johtamis- ja toimintatapamalli tiekuljetusalle. Vastuullisuusmallin avulla kuljetusyrityksiä kannustetaan ja tuetaan ennakoivaan ja tietoon perustuvaan johtamiskulttuurin. Vastuullisuusmalli kattaa vastuullisen tiekuljetuksen eri osa-alueet huomioimalla yritysten keskeisimmät turvallisuus-, laatu- ja ympäristöasiat ja kytkemällä ne kuljetusyritysten talouteen. Vastuullisuusmalli on ensisijaisesti kehitetty kuljetusyrityksille, mutta malli tarjoaa työkaluja ja toimintamalleja myös kuljetusyritysten ja kuljetusten tilaajien väliseen kommunikointiin ja yhteistyöhön.Vastuullisuusmallia on Trafissa kehitetty jo usean vuoden ajan ja vuonna 2013 käynnistyi ensimmäinen tieliikenteen tavarankuljetusyritysten kanssa yhteistyössä toteutettu vastuullisuusmallin kehityshanke. Ensimmäisen kehityshankkeen tuloksena syntyi vastuullisuusmallin ydinsisältö ja rakenne, jonka päälle vastuullisuusmalli rakentuu. 2014 vastuullisuusmallin kehitystä jatkettiin yhteistyössä tavarakuljetusyritysten kanssa. Ensimmäisen jatkohankeen tuloksena muodostui varsinainen vastuullisuusmallin seurantatyökalu ja vastuullisuusmallin esimerkkilomakkeet sekä yksityiskohtainen ohjeistus kuljetusyrityksille siitä, miten he voivat hyödyntää vastuullisuusmallia omassa toiminnassaan.Syksyllä 2015 käynnistyi vastuullisuusmallin kehityshanke tieliikenteen henkilökuljetusyrityksille, jonka aikana vastuullisuusmalli laajennettiin kattamaan myös tieliikenteen henkilökuljetukset. Vastuullisuusmallin henkilökuljetus-hankkeen ohessa tehtiin myös ensimmäisiä varsinaisia asiantuntijahaastatteluita kuljetusten tilaajien kanssa. Tiekuljetusten tilaajien rooli vastuullisuuden kehittämisessä ja edistämisessä on niin keskeinen, että syksyllä 2016 Trafi käynnisti vastuullisuusmallin tilaajaohjeistus-hankkeen, jonka loppuraportti tämä on. Hankkeen tarkoituksena oli selvittää, miten kuljetusten tilaajat voivat tehokkaimmin hyödyntää vastuullisuusmallia ja laatia tilaajille ohjeistus vastuullisuusmallista. Hankkeen etenemisen ja laadunvarmistamiseksi hankkeelle muodostettiin ohjausryhmä, johon kuuluivat: Sanna Ström, ohjausryhmän puheenjohtaja (Trafi), Marke Lahtinen, ohjausryhmän sihteeri (Trafi), Mikko Västilä (Trafi), Arttu Lauhkonen (Trafi), Marko Rajamäki (Trafi), Ann-Mari Mäntylä (Trafi) ja Lasse Nykänen (TTY/Liikenteen tutkimuskeskus Verne).Tämä raportti koostuu viidestä varsinaisesta luvusta sekä raportin lopussa olevasta yhteenvedosta ja raportin liitteessä olevasta vastuullisuusmallin ohjeistuksesta tiekuljetuksia tilaaville organisaatioille. Raportin kaksi ensimmäistä lukua kuvaavat vastuullisuusmallin kehittämisen taustaa ja tässä loppuraportissa käsiteltävän tutkimuksen toteutusta. Luvut 3-5koostuvat vastuullisuusmalli-hankkeiden ja kirjallisuuden aikana muodostuneista käsityksistä, miten kuljetusten tilaajat voivat omassa toiminnassaan hyödyntää vastuullisuusmalliaja sen mukaista toimintaa. Luvuissa kuvataan myös tilaajaorganisaatioiden kiinnostusta ja sitoutumista tiekuljetusalan vastuullisuuden kehittämiseen erityisesti vastuullisuusmallinavulla.

KW - vastuullisuus

KW - vastuullisuusmalli

KW - turvallisuus

KW - laatu

KW - ympäristö

KW - tiekuljetukset

KW - responsibility

KW - responsibility model

KW - Safety

KW - quality

KW - Environment

KW - road transport

M3 - Commissioned report

VL - 2016

T3 - Trafin tutkimuksia

BT - Tieliikenteen kuljetusyritysten vastuullisuusmalli: Tilaajaohjeistus

PB - Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi

CY - Helsinki

ER -