TUTCRIS - Tampereen teknillinen yliopisto

TUTCRIS

Yliopistomatematiikan sähköisten tehtävien ja matemaattisen ajattelun kehittäminen

Tutkimustuotosvertaisarvioitu

Standard

Yliopistomatematiikan sähköisten tehtävien ja matemaattisen ajattelun kehittäminen. / Myllykoski, Tuomas Jaakko; Mattila, Pekka; Ali-Löytty, Simo; Kaarakka, Terhi; Viro, Elina.

julkaisussa: FMSERA Journal , Vuosikerta 2, Nro 1, 2018, s. 46-56.

Tutkimustuotosvertaisarvioitu

Harvard

Myllykoski, TJ, Mattila, P, Ali-Löytty, S, Kaarakka, T & Viro, E 2018, 'Yliopistomatematiikan sähköisten tehtävien ja matemaattisen ajattelun kehittäminen', FMSERA Journal , Vuosikerta. 2, Nro 1, Sivut 46-56.

APA

Vancouver

Author

Myllykoski, Tuomas Jaakko ; Mattila, Pekka ; Ali-Löytty, Simo ; Kaarakka, Terhi ; Viro, Elina. / Yliopistomatematiikan sähköisten tehtävien ja matemaattisen ajattelun kehittäminen. Julkaisussa: FMSERA Journal . 2018 ; Vuosikerta 2, Nro 1. Sivut 46-56.

Bibtex - Lataa

@article{4e3ba29aac3e42918b3da3e7db1816cc,
title = "Yliopistomatematiikan s{\"a}hk{\"o}isten teht{\"a}vien ja matemaattisen ajattelun kehitt{\"a}minen",
abstract = "Matemaattisten teht{\"a}vien ratkaisujen kirjoittaminen digitaaliseen muotoon yleistyy koko ajan ylioppilaskirjoitusten, s{\"a}hk{\"o}isen tenttimisen ja avointen verkkokurssien takia. Samalla tarve ratkaisujen automaattiseen arviointiin kasvaa. Vaikka monet peruskurssitason harjoitusteht{\"a}v{\"a}t tarkistetaan jo nyt s{\"a}hk{\"o}isesti, olisi hy{\"o}dyllist{\"a} voida tarkistaa opiskelijan koko p{\"a}{\"a}ttelyketju pelk{\"a}n vastauksen sijaan. T{\"a}ss{\"a} julkaisussa saadaan luokiteltua, millaisia virheit{\"a} opiskelijat tekev{\"a}t yhdess{\"a} teht{\"a}v{\"a}ss{\"a} ja pohditaan, kuinka t{\"a}t{\"a} voidaan hy{\"o}dynt{\"a}{\"a} opiskelijoille annettavassa, automatisoidussa palautteessa siten, ett{\"a} palautteella ohjataan opiskelijan matemaattisen ajattelun kehittymist{\"a}. Lis{\"a}ksi TTY:ll{\"a} on pitk{\"a}{\"a}n testattu ensimm{\"a}isen vuoden opiskelijoiden matemaattisia perustaitoja, joten osaamme kohdentaa tukitoimet keskeisiin ongelma-alueisiin, kuten trigonometriaan.",
author = "Myllykoski, {Tuomas Jaakko} and Pekka Mattila and Simo Ali-L{\"o}ytty and Terhi Kaarakka and Elina Viro",
year = "2018",
language = "Suomi",
volume = "2",
pages = "46--56",
journal = "FMSERA Journal",
issn = "2489-4583",
number = "1",

}

RIS (suitable for import to EndNote) - Lataa

TY - JOUR

T1 - Yliopistomatematiikan sähköisten tehtävien ja matemaattisen ajattelun kehittäminen

AU - Myllykoski, Tuomas Jaakko

AU - Mattila, Pekka

AU - Ali-Löytty, Simo

AU - Kaarakka, Terhi

AU - Viro, Elina

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - Matemaattisten tehtävien ratkaisujen kirjoittaminen digitaaliseen muotoon yleistyy koko ajan ylioppilaskirjoitusten, sähköisen tenttimisen ja avointen verkkokurssien takia. Samalla tarve ratkaisujen automaattiseen arviointiin kasvaa. Vaikka monet peruskurssitason harjoitustehtävät tarkistetaan jo nyt sähköisesti, olisi hyödyllistä voida tarkistaa opiskelijan koko päättelyketju pelkän vastauksen sijaan. Tässä julkaisussa saadaan luokiteltua, millaisia virheitä opiskelijat tekevät yhdessä tehtävässä ja pohditaan, kuinka tätä voidaan hyödyntää opiskelijoille annettavassa, automatisoidussa palautteessa siten, että palautteella ohjataan opiskelijan matemaattisen ajattelun kehittymistä. Lisäksi TTY:llä on pitkään testattu ensimmäisen vuoden opiskelijoiden matemaattisia perustaitoja, joten osaamme kohdentaa tukitoimet keskeisiin ongelma-alueisiin, kuten trigonometriaan.

AB - Matemaattisten tehtävien ratkaisujen kirjoittaminen digitaaliseen muotoon yleistyy koko ajan ylioppilaskirjoitusten, sähköisen tenttimisen ja avointen verkkokurssien takia. Samalla tarve ratkaisujen automaattiseen arviointiin kasvaa. Vaikka monet peruskurssitason harjoitustehtävät tarkistetaan jo nyt sähköisesti, olisi hyödyllistä voida tarkistaa opiskelijan koko päättelyketju pelkän vastauksen sijaan. Tässä julkaisussa saadaan luokiteltua, millaisia virheitä opiskelijat tekevät yhdessä tehtävässä ja pohditaan, kuinka tätä voidaan hyödyntää opiskelijoille annettavassa, automatisoidussa palautteessa siten, että palautteella ohjataan opiskelijan matemaattisen ajattelun kehittymistä. Lisäksi TTY:llä on pitkään testattu ensimmäisen vuoden opiskelijoiden matemaattisia perustaitoja, joten osaamme kohdentaa tukitoimet keskeisiin ongelma-alueisiin, kuten trigonometriaan.

M3 - Article

VL - 2

SP - 46

EP - 56

JO - FMSERA Journal

JF - FMSERA Journal

SN - 2489-4583

IS - 1

ER -